Klumme: Er private label-bølgen nået til vejs ende?
KLUMME | For nylig fremlagde GFK på World of Private Label-messen i Amsterdam en prognose, der forudsiger, at private label-salget i Europa ville stige også i år.
Kigger man isoleret på Danmark peger udviklingen samme vej.
Tal fra GFK viser, at private label-andelen i Danmark i år er 34,4 pct. Det er en stigning 2,5 procentpoint i absolutte tal - dvs. sidste år var tallet 31,9 pct. Og eksempelvis havde Basalt en private label andel på 57 pct., inden de blev lukket ned.
Det viser tydeligt, at private label står ganske stærkt. Det er ikke overraskende, for vi ser endnu ikke nogen påvirkning fra den faldende inflation, og om det vil få kunderne til at gå tilbage til de kendte brands. Spørgsmålet er også, om det reelt vil ske, for kunderne har fået en præference for private label.
Discount-kæder fører an
Ved World of Private Label-messen i Amsterdam for nylig, spåede Servé Muijres, der er Retail Consulent Shopper i GFK, at private label-salget i Europa i år vil stige med 2-3 procentpoint i 2023. Det er ikke urealistisk, for kunderne har udviklet en præference for private label - og for at handle hvor det er billigt.
Discount-kæderne har klart den højeste andel af private label. På trods af dette høje niveau formår discount-kæderne i absolutte tal at vokse andelen af private label mest siden sidste år, men de er tæt fulgt af supermarkederne. I procentmæssig-vækst vokser hypermarkederne dog mest, men de har en betydeligt lavere andel af private label sammenlignet med de discount og supermarkeder.
Blandt kæderne i traditionel detailhandel er Lidl den kæde med det højeste niveau af private label. Kæden med den største absolutte vækst er dog Dagli’/Lokalbrugsen, og i procent er det Bilka.
Kan ændre billedet
Interessant nok har de kæder, der enten lukker ned i Danmark, eller hvis butikker bliver opslugt af andre, som vi ser det med Aldi, Irma og Basalt, alle en relativt høj private label-andel.
Men det er forventeligt, at de lokationer, som nu bliver overtaget af andre kæder, i de fleste tilfælde vil have en lavere private label-andel. Det kan lægge en dæmper på den samlede private label-udvikling.
GFK Market Index indikerer dog klart, at kunderne stadig shopper omkring og forsøger at få mest ud af husholdningsbudgettet.
Med fortsat kundetilgang til discount kan man derfor formode vækst af private label også i Danmark. Men med fortsat fald i inflationen, kan man ikke afskrive ændringer.