Prognose: Private label-salg vil vokse 2-3 procentpoint i Europa i år

Ifølge tal fra analyseinstituttet GFK er salget af dagligvarekædernes egne mærkevarer steget i hele Europa, og udviklingen vil fortsætte i år.
Änglamark er Coops private label-serie. | Foto: Pr/coop
Änglamark er Coops private label-serie. | Foto: Pr/coop

Væksten i salget af supermarkedernes egne mærkevarer som Coops Änglamark og Salling Groups Øgo vil fortsætte i Europa, forudser analyseinstituttet GFK. 

Det skriver Dagligvarehandlen.

På private label-organisationen PLMAs nyligt afholdte messe ”World of Private Label” i Amsterdam fremlagde GFK sit bud på udviklingen, og den lyder på en vækst i private label-salget på 2-3 procentpoint i Europa i år. 

”Private label har et vindende momentum, så nu er det tid til at skabe en positiv kontakt med dine kunder, sagde Servé Muijres, Retail Consulent Shopper i GfK.

Ifølge PLMA udgjorde private label-salget i 2022 39,9 pct. i volumen i Danmark, mens værdiandelen lød på 34,1 pct. Værdiandelen i Sverige vurderes til 28,6 pct., mens den i Norge lyder på 21,1 pct.

Øget salg i Danmark

Det er kombinationen af sidste år høje inflation og stejlt stigende fødevarepriser, der har fået forbrugerne til at gå målrettet efter de billigere varer som discount, tilbudsvarer og private label.

I danske Salling Group, der står bag Netto, Bilka og Føtex, steg salget af egne varemærker som Salling, Øgo og Princip med 23 pct. sidste år, oplyste topchef Per Bank i forbindelse med årsregnskabet. Samtidig øgede Salling Group antallet af egne varer.

Også Coop har meldt om øget salg af egne mærkevarer i 2022.

”Vi kan oplyse, at vi i dag har flere private label-varer, end vi havde for et år siden, på tværs af alle kategorier. Der er en stigende forbrugerefterspørgsel efter varer i vores egne brands,” oplyste Coop i sidste måned til DetailWatch.

Det stigende salg af supermarkedernes egne mærker presser salget af mærkevarer fra de store mærkevareleverandører, der ofte er dyrere, og udviklingen er bekymrende ifølge foreningen Mærkevareleverandørerne. 

”Konsekvenser af udviklingen mærker hele branchen. Udviklingen betyder, at både detailhandel og leverandører, vil opleve faldende indtjening,” har adm. direktør fra Mærkevareleverandørerne, Niels Jensen, tidligere påpeget over for DetailWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også