Isbutikker og hoteller skal dele data om turisters adfærd

Ny platform skal gøre det nemt for aktører i turistbranchen at dele data, som kan styrke forretningen.
Kunders præferencer i is kan blive del af de data, som VisitDenmark ønsker at samle på en fælles platform til brug for turistbranchen. | Foto: Miriam Dalsgaard
Kunders præferencer i is kan blive del af de data, som VisitDenmark ønsker at samle på en fælles platform til brug for turistbranchen. | Foto: Miriam Dalsgaard
AF RITZAU

Hvilke slags turister bor i et bestemt områdes sommerhuse, og hvilke is køber de?

Det er informationer, som isbutikker og små købmandsforretninger gerne vil have fingre i, så de kan tilpasse varerne på hylderne. Og det får de nu bedre mulighed for.

VisitDenmark og Dansk Kyst- og Naturturisme melder sig nemlig klar til at udrulle en fælles dataplatform til hele landet. Det oplyser de to turismeaktører i en pressemeddelelse.

”Tanken er at gøre det nemt for aktører på tværs af branchen at samarbejde. Man skal kunne tilgå al mulig forskellig slags data inden for turisme, så man kan træffe bedre beslutninger,” fortæller chef for analyse og viden i VisitDenmark Jan Voetmann.

Det er langtfra alle aktører i branchen, der som store hotelkæder og attraktioner har analyseafdelinger, der sidder og kværner data hver dag.

”Så de store spillere får nemmere adgang til data, som de allerede ved, at de kan bruge til noget. I den anden ende af skalaen vil de små virksomheder formentlig kunne få adgang til data, som de ikke har nu, men som de kan få god gavn af,” fortæller han.

Håber på fælles markedsplads for data

Projektet hedder ”Destination:Digital” og begyndte på Rømø for et par år siden. Siden blev det udrullet til hele Vestkysten.

Med delingen af data kan en isbutik for eksempel koble køb i butikkerne med sammensætningen af beboere i områdets sommerhuse.

Det kan også være data for, hvordan udlejningen i sommerhuse ser ud i bestemte perioder samt salgs- og besøgstal. Også trafik- og vejrmålinger samt data fra sociale medier kan komme i spil. Samtidig kan datadelingen bruges på tværs af landet, fortæller Jan Voetmann.

”Har man for eksempel en isbutik på Rømø, vil der være noget at lære derfra for en isbutik et andet sted. Selvfølgelig kan man ikke bruge Rømø-data til noget på Bornholm, men man kan måske genbruge skabelonen. Så vi håber at kunne skabe løsninger, som nemt kan flyttes og genbruges andre steder med mere lokale data, og da en isbutik på Rømø ikke konkurrerer med en isbutik på Bornholm, skader det ingen at eksperimentere med data og stille løsninger til rådighed.”

Selve udformningen af platformen er ikke endeligt på plads endnu, fortæller Jan Voetmann.

Man håber dog at kunne skabe en form for fælles markedsplads for data med dashboards og løsninger, der er inddelt i grupper. Lidt ligesom Apples AppStore.

”Desværre har vi ikke 5000 softwareudviklere siddende, der kan lave det hele på en gang, så det er en proces de kommende år. Men håbet er at skabe ét sted, hvor alle i dansk turisme kan gå hen og få adgang til data, som kan hjælpe dem med at træffe beslutninger.”

Detailhandlen har igen turistomsætning – men ”de mest shoppelystne mangler”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også