Detailhandel venter afkast af dansk Tour-start – men mest uden for hovedstaden

Når verdens største cykelløb, Tour de France, om en uge skydes i gang i Danmark, vil det være med potentiel salgsgenvinst for butikkerne i værtsbyerne, forventer handelsstandsforeninger. For hovedstaden er billedet anderledes, mener organisation.

Selvom påsken for længst er overstået, er Danmark trukket mere og mere i gult den seneste tid i takt med nedtællingen til årets Tour de France-start i København.

Det er tre år siden, Danmark hev aftalen i land om at få cykelløbet til landet, og ifølge tal, Politiken har fået aktindsigt i, løber de offentlige udgifter i forbindelse med værtskabet op i mindst 180 mio. kr.

For den danske detailbranche og butikslivet i de værtsbyer, som Tour-karavanen glider igennem, vil der være en potentiel gevinst på omsætningen, når startskuddet lyder – men med en geografisk slagside, mener branchedirektør i Dansk Erhverv Handel, Henrik Hyltoft.

”For de mindre værtsbyer vil detailhandelen nok mere kunne mærke en direkte positiv effekt, fordi det er et kæmpe ryk ind, og der også kommer mange fra oplandet, men i København vil jeg næsten påstå, at det virker modsat.,” siger Henrik Hyltoft.

”Dels er store dele af byen spærret af for trafik, dels kommer folk med et andet formål end at shoppe..”

”Måske første gang, vi har så stort et fælles mål”

I Nyborg, hvor den over 200 km lange 2. etape ender efter starten er lydt i Roskilde, har handelsstandsforeningen investeret omkring 150.000 kr. i forberedelserne, fortæller formand Rasmus Kirk. Pengene, der er sat af over længere tid, er bl.a. gået til oppyntning og markedsføring af åbningstiderne i weekenden, der er udvidet fra fredag til søndag.

Det potentielle omsætningsløft, som Tour-professionelle og tilskuerne kan give butikkerne i Nyborg i dagene, har foreningen ikke opsat forventninger til, forklarer han. Andre ting har vejet.

”Vi får en helt unik platform af vise vores by frem på fra den flotteste side, og vi viser, at vi kan løfte opgaven. Værdien i det tror jeg ikke kan gøres op i, hvad den enkelte butik har omsat for. Det handler om at se det på den lange bane,” siger Rasmus Kirk.

”Det er en god måde at få trykprøvet byens kapacitet. Man kommer også til at arbejde sammen på en helt anden måde. Det er måske første gang, vi har så stort et fælles mål.”

Hvad har været udfordringen?

”Kommer der 50.000 mere end vi har ventet, kommer der jo pres på byen. Det er svært at vide, om vi har regnet rigtigt, så vi kan give folk den oplevelse, vi gerne vil. Har vi fadøl nok i hanerne og undgår lange ventetider på mad fx.,” siger Rasmus Kirk, der uddyber, at en udfordring har været at skaffe tilstrækkeligt med telte og kølevogne og andet, fordi der også er andre kulturevents i området den weekend, bl.a. musikfestivalen Tinderbox og Landsstævnet.

Sønderborg er målstreg for tredje og sidste etape af Tour de France-starten næste weekend
Sønderborg er målstreg for tredje og sidste etape af Tour de France-starten næste weekend

Lige som handelsstandsforeningen i Sønderborg fremhæver han, at arbejdet med at løfte den fælles opgave har givet noget lim til det lokale handelsliv. Den erfaring vil også kunne bruges, når den gule, prikkede, grønne og hvide trøje er fløjet igennem, guirlanderne pillet ned og hverdagen vendt tilbage.

”Folk er rykket tættere sammen i bussen. I en lille by som vores er det fx et ømtåleligt emne med åbningstider, men det her har været med til at åbne nogle ting på den front. Det tror jeg også kan komme byens handlende til gavn efterfølgende, fordi det har skabt en ny form for dialog fx om åbningstider.”

Ifølge en undersøgelse fra Idrættens Analyseinstitut, som Berlingske har beskrevet, er der ikke dokumentation for, at et Tour de France-værtskab har en positiv effekt på ”handel, transport, hoteller og restauranter” i værtsåret og det efterfølgende år.

I Dansk Erhverv tror Henrik Hyltoft dog på et afkast på den længere bane..

”Der er en kamp om opmærksomheden mellem lande og hovedstæder som turismedestinationer, og på den konto er det positivt. Der er mange millioner, der ser Tour de France og især starten på det, så det er en kæmpe eksponering af Danmark, der måske kan trække flere turister til,” siger han.

Sønderborg: Har styrket samarbejde og netværk

Når den sidste af de tre danske Tour-etaper ender i Sønderborg søndag d. 2. juli, forventer handelsstandsforeningen at have haft et ryk ind på mellem 75.000 og 100.000 gæster i alt over weekenden, fortæller formand Rikke Torré.

Også her har butikkerne udvidet åbningstiderne henover weekenden – fredag til kl. 20, lørdag til kl. 18 og søndag holder de åbent til over middag. Samtidig er der investeret i ens oppyntning til butikvinduer og -strøg.

”Men vi taler ikke mange penge, der er investeret, i forhold til, hvor meget vi forventer at få ud af det,” siger Rikke Torré.

”Det kan næsten ikke undgås at blive mere med så mange mennesker. De vil lægge nogle penge i byen. Vi synes allerede, vi kan begynde at mærke det nu, fordi turismen er steget.”

Noget regnestykke på den mulige omsætningsgevinst har foreningen ikke lavet. For byen har det som i Nyborg handlet om at komme på landkortet.

”For os er det først og fremmest reklameværdien, der tæller, og den er svær at måle. Det er en investering over lang tid,” siger Rikke Torré, der også driver butikken Huset Torré i byen.

Ud over den omsætning, de besøgende vil generere i løbet af Tour-weekenden, har eventet ifølge Rikke Torré allerede bygget en mere solid bro – dels mellem butikkerne i Sønderborg, dels mellem handelsbyerne i kommunen, der også tæller Gråsten og Nordborg.

”Det har styrket samarbejdet, uanset om det er med kommunen eller i handlen. Vi hænger jo sammen, og det er vigtigt, vi ved, hvad hinanden gør,” siger Rikke Torré, der tror, at det samarbejde også kan bruges fremover til at få andre store events til, hvad enten det er spejderlejre eller sportsevents.

”Det viser, at vi kan, og nu skal vi ikke finde hinanden først, fordi vi i forvejen har et stærkt netværk og kender hinanden.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også