For første gang: Flere handler online på mobilen end computeren

Mobilen har for første gang overhalet computeren som forbrugernes foretrukne kanal til onlinehandel. Derfor bør webshoppen ses efter i sømmene på mobilen, mener rådgiver.
I ny undersøgelse svarer 43 pct., at de brugte en mobil til det seneste onlinekøb, mens det tilsvarende tal for computeren lød på 42 pct. | Foto: picture alliance/dpa | Silas Stein
I ny undersøgelse svarer 43 pct., at de brugte en mobil til det seneste onlinekøb, mens det tilsvarende tal for computeren lød på 42 pct. | Foto: picture alliance/dpa | Silas Stein

Computeren har alle dage siddet tungt på tronen som forbrugernes foretrukne middel til at købe ting online, men i maj blev computeren overhalet af mobilen i Dansk Erhvervs seneste e-handelsanalyse.

Her svarer 43 pct. af de adspurgte, at de foretog deres seneste onlinekøb via mobilen, mens det tilsvarende tal for computeren lyder på 42 pct.

”Det er gået i den retning længe, og i januar kom vi også med den forudsigelse, at 2022 ville blive året, hvor mobilen overhalede computeren. Det skete så i maj, og jeg tror, at vi vil se det gentaget i flere måneder nu – måske især i sommerperioden, hvor forbrugerne er mere ude og derfor har brug for at lave flere indkøb på farten,” udtaler Simon Bjerremann, senioranalytiker i Dansk Erhverv, i en meddelelse.

Ifølge digital rådgiver Peter Schjødt har mange virksomheder i dag en responsiv hjemmeside – altså et design, der nemt kan tilpasse sig, alt efter om den ses på en computer, mobil eller tablet.

Han mener dog, at udviklingen giver anledning til at kigge på, om ens netbutik på mobilen tager højde for mobilbrugernes andre vaner.

”Mobiludviklingen svarer til, at du har en fysisk butik med to indgange, og lige pludselig oplever du, at der kommer flere ind via dør nummer 2, og dem, som kommer ind her, er i butikken i kortere tid, og de køber halvt så meget, som dem, der kommer ind ad dør 1,” udtaler Peter Schjødt i meddelelsen.

Betalinger og log in

Peter Schjødt peger på yderligere to konkrete ting, som virksomhederne særligt skal have med i overvejelserne, når de skal planlægge efter den øgede mobilbrug. Det første handler om betalinger via mobilen.

”Fordi vi handler og betaler så meget via mobilen, er der rigtig mange, som ikke længere går med pung og dermed betalingskort på os. Det betyder, at hvis jeg pludselig gerne vil købe noget på mobilen, så kan det kun lade sig gøre, hvis butikken har Mobilepay eller Applepay. Det, at vi lader vores betalingskort blive hjemme, er en bombe for din konverteringsrate, hvis du ikke har Mobilepay eller lignende,” siger han.

Den anden ting handler om log-in, der også kan give udfordringer, når brugerne flytter over på mobilen.

”Rigtig mange netbutikker vil gerne have forbrugerne til at logge ind. Det giver god mening, men hvis brugerne ser et godt opslag på Facebook, hvor vi jo tilbringer meget tid på mobilen, og klikker videre til shoppen, så åbner siden i Facebooks ”in-app browser”. Det betyder, at den i modsætning til en normal browser ikke vil kunne huske min kode. Det vil for mange skabe friktion, for hvor mange kan egentlig huske deres koder til forskellige shops,” spørger Peter Schjødt retorisk.

Mens mobilen og computeren tegner sig for 85 pct af de seneste onlinekøb i e-handelsanalysen, udgør tablets 12 pct.

Afmatning og usikkerhed får webshops til at finde plan B frem

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også