Restriktioner i Shanghai sætter yderligere pres på forsyningskæderne

Mængden af varer, som går gennem havnen i Shanghai, er faldet med 40 pct. sammenlignet med før nedlukningen.
Shanghai havn er verdens travleste, som sidste år stod for 10 pct. af Kinas samlede import og eksport. | Foto: AP/Polfoto/Arkiv
Shanghai havn er verdens travleste, som sidste år stod for 10 pct. af Kinas samlede import og eksport. | Foto: AP/Polfoto/Arkiv
AF MARKETWIRE

I Shanghai tvinger restriktioner som følge af det værste coronaudbrud siden starten af epidemien arbejdere til at blive hjemme og fabrikker til at køre på nedsat kraft, mens varetransport mellem regioner og ud af Kina også forstyrres kraftigt.

Det skriver Wall Street Journal.

På trods af øgede restriktioner er antallet af coronasmittede stigende og nåede næsten 20.000 den 1. april. Det har en væsentlig påvirkning på underleverandører til blandt andet Tesla og Apple, mens Volkswagen har meddelt, at to af selskabets fabrikker er helt lukkede fredag.

Selv selskaber, hvis arbejdere bor på fabrikkerne, oplever produktionsproblemer, da der er forsinkelse på nødvendige materialer. Samtidig har over halvdelen af multinationale amerikanske selskaber med væsentlige aktiviteter i Kina halveret deres forventede omsætning.

Restriktioner i Shanghai rammer ikke kun resten af verden hårdt på grund af manglende produktion, men også i form af yderligere flaskehalse i forsendelserne. Shanghai huser nemlig verdens travleste havn, som sidste år stod for 10 pct. af Kinas samlede import og eksport.

Mængden af varer, som går igennem havnen i Shanghai, er faldet med 40 pct. sammenlignet med før nedlukningen, mens man forsøger at omrokere til den nærliggende by Ningbo for at udbedre skaderne.

”Det tegner ikke godt for en opblødning af flaskehalsene i forsyningslinjerne inden for de næste par måneder. Det er alting fra elektroniske til indenrigske goder til møbler – nævn et hvilket som helst mærke eller kæde i USA eller Europa, og du kan være sikker på, at de venter på forsinkede varer fra Shanghai,” fortæller Tim Huxley, formand for containerskibsvirksomheden Mandarin Shipping, til Wall Street Journal.

Fragtbranchen er væsentligt påvirket af nedlukning Shanghai

Mærsk advarer om længere levering og højere priser efter nedlukning

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også