DetailWatch

Fragtbranchen er væsentligt påvirket af nedlukning Shanghai

Efter Mærsk i sidste uge meldte om forlængede leveringstid på grund af corona-nelukningen i Shanghai, følger DSV nu efter.

Både luft- og søtransport er påvirket af nedlukningen i den kinesiske storby | Foto: Aly Song/Reuters/Ritzau Scanpix

Den højeste antal covid-19-smittede siden begyndelsen af pandemien i Shanghai har fået myndighederne til at lukke byen helt ned, og det vil få en væsentlig betydning for logistikbranchen.

Det skriver DSV i en opdatering om nedlukningens implikationerne for luft- og søfragt.

Driften i Shanghai Pudongs internationale lufthavn (PVG) er stærkt påvirket, da der gives meget få særlige licenser til lastbiler til at køre ind i PVG-området eller til at levere last fra eksportlagre til terminalen, skriver DSV. Derfor aflyses mange flyvninger, og luftfragt skal dirigeres via alternative lufthavne.

Det betyder blandt andet, at DSV udnytter sit charternetværk samt kommercielle fly fra Zhengzhou Xinzhengs internationale lufthavn til Europa og USA, hvor driften fungerer godt.

Situationen inden for luftfragtimport ligner ifølge DSV situationen for eksport. På grund af restriktioner for lastbilkørsel kan der ikke frigives eller leveres fra importlagre i Shanghai Pudong-lufthavnen.

Lastbiltransport af hele containerlaster er i øjeblikket mulige, så længe chaufførerne overholder de påkrævede procedurer ved at levere en gyldig negativ coronatest.

Mindre forsendelser på under en container til Shanghai-havnene er suspenderet i øjeblikket, da alle varehuse i Yangshan-havneområdet forbliver lukkede. Derfor håndteres forsendelser af den størrelse af DSV’s kontorer i Ningbo, Suzhou eller Nanjing.

I sidste uge meldte Mærsk om, at nedlukningen i Shanghai vil betyde højere priser på fragt og længere leveringstider.

Mere fra DetailWatch

Læs også