Udenlandske netbutikker med "dansk-klingende" navne snyder forbrugerne

Flere klager end normalt får Forbrugerombudsmanden til at advare mod udenlandske netbutikker med dansk-klingende navne, der ikke leverer de varer, de reklamerer med.
Christina Toftegaard Nielsen har været forbrugerombudsmand siden 2015. | Foto: Stine Bidstrup
Christina Toftegaard Nielsen har været forbrugerombudsmand siden 2015. | Foto: Stine Bidstrup

Svindlere på nettet bliver mere og mere kreative, når det handler om at trække penge ud af danske forbrugere. Og det stiller stadig større krav til forbrugernes kritiske sans.

Forbrugerombudsmanden føler sig nu nødsaget til at gå ud og advare mod tvivlsomme netbutikker, efter tilsynsmyndigheden har modtaget flere klager end normalt over netbutikker, der ikke leverer de varer, som de lover, men i stedet varer i væsentligt dårligere kvalitet.

Det kan eksempelvis være en eksklusiv cashmere-trøje, som ved levering viser sig at være ren polyester, eller et par lædersko, der i stedet er lavet af kunstlæder, og som har andre syninger, bund og snørebånd end vist på hjemmesiden.

Oftest er det muligt for forbrugerne at returnere varerne, men da varerne skal returneres til selskabernes lager i udlandet, koster returnering næsten det samme som selve varerne, noterer Forbrugerombudsmanden sig.

Dansk-klingende navne

Ifølge Forbrugerombudsmanden reklamerer netbutikkerne ofte på sociale medier og hedder noget med relation til Danmark, såsom HanneJensen.com, HenrikPetersen.com eller Aikokbh.dk. Men når forbrugerne forsøger at returnere deres varer, mødes de med standardsvar om, at varen skal sendes til udlandet for egen regning – eller at kunderne kan få et værdibevis i stedet for pengene tilbage.

”Desværre er det relativt nemt at oprette tvivlsomme netbutikker, der fremstår, som om de har en tilknytning til Danmark, uanset hvor på kloden man befinder sig. Kommer der fokus på én netbutik, bliver den måske lukket, men så oprettes der blot en tilsvarende under et nyt navn og med et nyt hjemmesidedomæne,” siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen og tilføjer:

”Derfor er det nødvendigt, at vi som forbrugere blandt andet interesserer os for, hvem vi handler med. Hvis netbutikken ikke ønsker at oplyse det på sin hjemmeside, er det et advarselssignal.”

Forbrugerombudsmanden opfordrer bl.a. forbrugerne til at tage et grundigt kig på netbutikker, de ikke kender, før de placerer en ordre. Det handler om alt fra at være opmærksom på, om obligatoriske oplysninger som CVR-nummer eller en adresse mangler, eller om aftalevilkårene fremstår som maskinoversatte.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også