Dansk leveringstjeneste er gået konkurs

Doorhub har haft store ambitioner for quick commerce og lynhurtig levering af varer fra detailbranchen, men er nu taget under konkursbehandling efter flere underskud i træk.
Doorhub, der blev stiftet i 2018, havde i juni 2022 omkring 700 bude i Danmark. | Foto: Doorhub/PR
Doorhub, der blev stiftet i 2018, havde i juni 2022 omkring 700 bude i Danmark. | Foto: Doorhub/PR

Leveringstjenesten Doorhub, der blev stiftet i 2018 i Odense og i dag har base i København, er taget under konkursbehandling.

Det fremgår af et dekret i Statstidende

Ifølge dekretet sker konkursbehandlingen på grundlag af en begæring modtaget i begyndelsen af juni. 

Det er endnu ikke lykkedes DetailWatch at få en kommentar til konkursen fra kurator, Daniel Constantin Brun Pedersen fra advokatfirmaet Poul Schmith, eller medstifter af Doorhub Mohammed Mansour, der har stået i spidsen for satsningen.

Konkursen er den anden i år på markedet for leveringstjenester, der boomede under corona. I februar kastede tjenesten Gorillas håndklædet i ringen, og nu har danske Doorhub altså også måttet opgive driften.

Da Doorhub gik i luften, var fokus entydigt på levering af takeaway, men efterhånden som corona ramte, og detailbutikkerne lukkede ned, begyndte selskabet også at levere nonfood-varer fra fysiske butikker eller webshops med en leveringstid på højest 60 minutter. 

Doorhub har – ligesom eksempelvis Wolt leveret varerne til forbrugerne via selvstændige bude, som primært kører på cykel, men også bruger bil eller små varevogne. 

Selskabet har tidligere anført store ambitioner for quick commerce-leveringer fra webshops, men vejen til en rentabel forretning har vist sig lang. 

Flere underskud i træk

Ifølge et nyligt offentliggjort regnskab for 2022 oplyses det, at leveringstjenesten på baggrund af gentagende underskud på bundlinjen – senest på 1,5 mio. kr. – har tabt anpartskapitalen. Der var derfor er noteret en going concern, der indikerer usikkerhed fra revisors side for den fortsatte drift i de kommende 12 måneder.

I samme forbindelse var det dog ledelsens vurdering, at selskabets anpartskapital kunne reetableres ved positive resultater fra selskabets drift. Doorhubs kapitalejer skulle ifølge regnskabet også have afgivet tilbagetrædelseserklæring, ”således at selskabets finansiering er sikret i det kommende år”. 

Ifølge det centrale virksomhedsregister, CVR, havde Doorhub en fuldtidsmedarbejder i august 2022 mod 12 i august 2021.

Bag Doorhub står en ejerkreds, der har selskabets bestyrelsesformand Tahir Siddique, det schweiziske selskab Bwise Media AG og Ordering Technologies som investorer. Tahir Siddique har investeret via sit selskab Connecting24 Holding. I spidsen for Doorhub står stifter Mohammed Mansour. 

Doorhub har fra etableringen været afhængig af investeringer og kapitalindskud. Egenkapitalen har således været i et konstant fald fra et minus på 1,5 mio kr. i 2020 til -5,8 mio. kr. i 2022.

Forventninger til quick commerce

Direktør Mohammed Mansour slog i et interview med DetailWatch i juni 2022 fast, at han forventede, at ”der går et par år”, før selskabet giver overskud. 

Doorhubs strategi har bl.a. haft fokus på at øge andelen af quick commerce-leveringer fra webshops, der i juni 2022 fyldte 15 pct. af forretningen. 

Doorhub havde ifølge direktøren særligt været i gang med at fortælle detailbutikkerne om mekanismerne i quick commerce, og om det potentiale selskabet har set i at gøre kunderejsen kortere, end hvis man som butik udelukkede tilbyder levering via traditionelle spillere som Postnord, GLS eller Dao med noget længere leveringstider.

”Jeg tror, vi er et sted, hvor det (quick commerce-levering, red.) mere er nice to have end need to have for detailbutikkerne. Men vi er stille og roligt ved at bevæge os hen til, at det bliver en need to have-service at tilbyde sine kunder,” sagde direktøren. 

På det tidspunkt havde Doorhub 100 butikker tilknyttet og omkring 700 bude i Danmark.

I 2022 bremsede e-handelsmarkedet imidlertid op i takt med faldende forbrugertillid og stigende inflation og endte med at gå en smule tilbage.

Flere konkurser

Doorhub har været til stede i fem danske byer – København, Aalborg, Aarhus, Odense og Herning – og derudover har virksomheden også haft aktivitet i Irland og Skotland. 

Wolt lancerede sidste år sin løsning, Wolt Drive, der også er en hurtig leveringsmulighed for detailbutikker. 

Quick commerce har generelt henover de seneste år spredt sig som en måde at håndtere ordrer på. 

Men akkurat som i tilfældet med Doorhub, har andre aktører stødt panden mod muren. 

I slutningen af maj stod det klart, at leveringstjenesten Gorillas, der som nævnt gik konkurs i februar 2023, ikke var til at redde og derfor lukker ned og efterlader en millionstor gæld. 

Konkursen skyldtes en periode med ”udfordrende markedsomstændigheder.”

Også Takeout Group, koncernen bag takeaway-tjenesterne Takeout og Weiteer, blev i maj erklæret konkurs efter tre ”usædvanlige og hårde år.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også