Power holder fast i tilbudsaviser efter test: "Det er alt andet end billigt"

Fysiske tilbudsaviser fylder en væsentlig del af Powers samlede markedsføringsbudget, og derfor har kæden testet effekten. ”Vi har fået et bevis på, at tilbudsavisen stadig er aktuel,” siger direktør.
Power har siden 2014 haft adm. direktør Jesper Boysen i front for den danske forretning. | Foto: Linda Johansen
Power har siden 2014 haft adm. direktør Jesper Boysen i front for den danske forretning. | Foto: Linda Johansen

Tilbudsaviser – go eller no go?

Hvis man spørger Jesper Boysen, der er adm. direktør i Power, er svaret et klart ”go”. 

Elektronikkæden satte ved årsskiftet gang i en test, hvor man i bestemte områder skruede ned for uddelingen af fysiske tilbudsaviser. Målet var at se, om aviserne stadigvæk havde en effekt, eller om det ville give mening at droppe tilbudssiderne i postkassen. 

Power oplevede, at der var mindre aktivitet fra kunder i de områder, hvor tilbudsaviserne var sat på pause, fortæller direktøren. Kæden besluttede derfor at gå tilbage til ”normal tilstand” i april, hvilket har betydet, at tiltrækningen af kunder også er kommet tilbage på niveauet før årsskiftet. 

”Vi har fået et bevis på, at tilbudsavisen stadig er aktuel for rigtig mange kunder. Det kan vi jo direkte aflæse i vores tal,” siger Jesper Boysen. 

Ifølge tal fra FK, der distribuerer fysiske tilbudsaviser til danskerne, var der i maj 1,3 mio. danske husstande, der modtog tilbudsaviser i postkassen. Det svarer til 46 pct. af alle husstande i landet. 

37 pct. af de danske husstande har et ”Nej tak”-skilt på postkassen, mens de resterende 17 pct. har valgt ”Nej tak+”-ordningen, hvor husstanden kan vælge at modtage udvalgte reklamer. 

En dyr post i budgettet

I dag benytter Power sig af en lang række markedsføringsmedier – blandt andet fysiske tilbudsaviser, online markedsføring og liveshopping – og ifølge direktøren er det nødvendigt at være til stede både fysisk og digitalt. Særligt fordi Power, der åbnede sin første butik i Danmark i 2015, fortsat er lillebror på elektronikmarkedet. 

”Det ville være en meget stor besparelse, hvis vi droppede tilbudsavisen, men man ekskluderer altså også en gruppe mennesker,” siger Jesper Boysen og fortsætter: 

”Power er udfordreren i det danske marked, og vi skal ud og tage nogle markedsandele. Så vi synes ikke rigtigt, vi har behov for at ekskludere nogle kunder, som vi skal tiltrække.”

Power-direktøren vil ikke ud med, hvor mange kroner og øre kæden bruger på tilbudsaviser, men han fortæller, at det er en væsentlig del af det samlede markedsføringsbudget. 

”Det er alt andet end billigt. Så meget kan jeg i hvert fald sige til dig,” siger han. 

”Så man skal være hamrende sikker, når man laver tilbudsaviser, at det er noget, du får din investering tilbage på. Det kræver, at man er meget grundig i sine analyser og ved, hvad man vil med sine tilbudsaviser.” 

I Power er der stor forskel på, hvilke varegrupper der gør sig godt i en tilbudsavis. Prisstabile varer som tv’er og hvidevarer er velegnede til de fysiske aviser, mens gamingudstyr eksempelvis ikke giver så god mening.

”Nogle produktgrupper har næsten dagspriser, og når en tilbudsavis rammer postkassen, er den jo faktisk tre uger gammel,” påpeger direktøren. 

Forskellige kanaler

Power har den seneste tid også fokuseret meget på liveshopping og markedsføring på Tiktok. Ifølge Jesper Boysen har de forskellige markedsplatforme forskellige roller, og de nye upcomming kanaler ville ikke kunne stå alene. 

Kanalerne supplerer hinanden, og forskellige aldersgrupper bliver fanget af forskellige medier. 

”Vi benytter Tiktok og liveshopping til at fremstå moderne og til at vise, at kunderne kan finde Power overalt,” siger direktøren og fortsætter: 

”De er med til at understøtte den overordnede markedsføring af Power. Så det er altså ikke enten eller. Og jeg vil da heller ikke være de kanaler foruden – for du fremstår jo ikke ung og tiltrækker unge mennesker med en fysisk tilbudsavis. Det gør du altså ikke.”

En Gallup-undersøgelse viste i april, at 76 pct. af de husstande, der siger ja tak til fysiske tilbudsaviser i postkassen, læser tryksagerne. Kigger man på danskere mellem 50 og 59 år, er andelen 83 pct., mens 90 pct. af danskere mellem 60 og 70 år, der modtager tilbudsaviser, læser tilbudssiderne. 

Holder fast i tilbudsavisen

Det seneste års tid har flere detailkæder lagt deres strategi om, når det gælder tilbudsaviser. Hos Coop har Dagli’brugsen eksempelvis vinket farvel til den fysiske tilbudsavis, og Lidl har også testet en udfasning af aviserne.

Selvom tilbudsaviserne ikke rammer spot on hos alle danskere, har Power ikke planer om at drosle ned for brugen. Så længe aviserne er efterspurgt og sender kunder i Powers butikker, holder direktøren fast. 

Elektronikkæden har ellers tidligere prøvet at køre uden aviser. Fra 2015 til 2018 var der ingen Power-aviser i danskernes postkasser, da det var for dyrt for kæden, som dengang kun bestod af få butikker. 

I dag har Power 25 butikker i Danmark, og der er dermed flere til at dele regningen, og udgifterne tjener sig hjem, lyder det.

Kritikere peger på, at det ikke er særlig fornuftigt at trykke tilbudsaviser hver uge, når man tager klima-brillerne på. Jesper Boysen understreger, at Power løbende tager stilling til, om de fysiske aviser fortsat skal være en del af markedsføringsbudgettet, og om det kan gøres mere miljøvenligt. 

”Men vi holder jo ikke fast i en tilbudsavis, fordi vi skal. For vi kunne spare mange penge ved ikke at have den. Vi holder fast i den, fordi den er efterspurgt,” siger direktøren. 

”Hvis Power var den eneste, der lå i postkassen, så havde vi nok for længst afskaffet det. Men det er vi altså ikke. Power er en del af rigtig mange.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også