Danskerne øger forbruget – men ikke i supermarkedet
Danskerne er begyndt at bruge flere penge i år, hvor forbruget i første kvartal voksede 0,7 pct. To steder bliver der dog stadig sparet – på indkøbsturen, hvor der handles discount, og på energien, skriver Finans.
”Vi har endnu ikke set en mærkbar ændring af danskernes dagligvareindkøb. Det er stadig præget af mere indkøb i discountbutikkerne, mindre i supermarkederne og en større andel af tilbudsvarer,” siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop til mediet.
Til gengæld bliver der brugt flere penge på rejser og oplevelser, og det kan ifølge adfærdsforsker Pelle Guldborg Hansen, Roskilde Universitet, give god mening, at vi fortsætter med at købe discountmad, samtidig med at vi skruer op for bl.a. rejser og gode oplevelser som ”belønning” efter krisetiden.
Både inflation og energipriser steg eksplosivt sidste år bl.a. på grund af Ruslands invasion af Ukraine, og sendte købekraften kraftigt nedad i de danske husstande. Inflationen nåede op over 10 pct. på årsbasis, men landede for hele 2022 på 7,7 pct., mens den i år ventes at bliver cirka 4 pct. for hele året.