Danskerne øger forbruget – men ikke i supermarkedet

”Vi har endnu ikke set en mærkbar ændring af danskernes dagligvareindkøb,” siger Coop-chef efter danskerne generelt øgede forbruget i første kvartal, skriver Finans.
Foto: Mercadona
Foto: Mercadona

Danskerne er begyndt at bruge flere penge i år, hvor forbruget i første kvartal voksede 0,7 pct. To steder bliver der dog stadig sparet – på indkøbsturen, hvor der handles discount, og på energien, skriver Finans.

”Vi har endnu ikke set en mærkbar ændring af danskernes dagligvareindkøb. Det er stadig præget af mere indkøb i discountbutikkerne, mindre i supermarkederne og en større andel af tilbudsvarer,” siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop til mediet. 

Til gengæld bliver der brugt flere penge på rejser og oplevelser, og det kan ifølge adfærdsforsker Pelle Guldborg Hansen, Roskilde Universitet, give god mening, at vi fortsætter med at købe discountmad, samtidig med at vi skruer op for bl.a. rejser og gode oplevelser som ”belønning” efter krisetiden.

Både inflation og energipriser steg eksplosivt sidste år bl.a. på grund af Ruslands invasion af Ukraine, og sendte købekraften kraftigt nedad i de danske husstande. Inflationen nåede op over 10 pct. på årsbasis, men landede for hele 2022 på 7,7 pct., mens den i år ventes at bliver cirka 4 pct. for hele året. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også