Danske priser er steget mindre end i EU-nabolande

Dagligvarekoncernen Coop peger fredag på, at leverandørerne er med til at holde priserne oppe i butikkerne. (Opdateret.)
Forbrugerpriserne er steget mindre siden marts 2022 end i andre nærtliggende EU-lande, konkluderer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. | Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix
Forbrugerpriserne er steget mindre siden marts 2022 end i andre nærtliggende EU-lande, konkluderer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. | Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix
AF RITZAU OG DETAILWATCH

Kigger man bredt på udviklingen i fødevarepriserne i Danmark, står det ikke lige så galt til, som det gør hos nogle af EU-naboerne.

Siden starten af 2022 er danske fødevarepriser nemlig steget noget mindre, end tilfældet har været i eksempelvis Sverige, Holland og Tyskland.

Det skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse. 

Undtagelsesvist er de danske priser på smør og æg dog steget lige så meget som i de omkringliggende lande.

Styrelsen bemærker ligeledes, at fødevarepriserne er begyndt at stabilisere sig. Selvom den årlige stigning i forbrugerpriserne – inflationen – er aftagende, var den i april 2023 stadig på et højt niveau på 5,6 procent.

Alligevel er dagligvarekædernes priser ikke fulgt med ned i samme tempo som energipriserne, der siden nytår fundet et niveau, der ikke er set lavere siden 2021.

Det kan skyldes, at leverandørerne sidder fast i nogle lange og dyre energikontrakter, som kan medføre en vis forsinkelse i pristilpasningerne.

Det kan i sidste ende betyde, at forbrugerne må kigge langt efter et lavere madbudget.

Tidligere fredag har dagligvaregiganten Coop netop peget på, at leverandørerne er med til at holde priserne oppe i butikkerne.

Faktisk fortsætter leverandørernes priser med at stige, lyder det.

Derfor lægger Coop nu pres på sine leverandører for at få priserne ned hurtigst muligt. Det siger kommerciel direktør i Coop Jeff Salter til mediet Dagligvarehandlen.dk.

”Det gør vi fortsat. Og nu skærper vi vores krav til, at priserne skal ned og er klar til at gå meget langt over for dem, der ikke er lydhøre og rimelige.”

”Med faldende omkostninger til energi, transport og emballage er det nødvendigt, at det afspejles i lavere indkøbspriser for os,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også