H&M-salg i første kvartal følger forventningerne

Udmeldingen er positivt nyt for H&M, der havde det svært i 2022 og fik skåret knap 5 mia. kr. af overskuddet.
Foto: Odd Andersen
Foto: Odd Andersen

Foreløbige tal for første kvartal af 2023 viser en salgsvækst i den svenske tøjkoncern H&M på 12 pct. til 54,57 mia. svenske kr.

Analytikere havde på forhånd forventet, at salget ville ende på 54,34 mia. svenske kr.

Ekskluderer man Rusland, Hviderusland og Ukraine fra ligningen, steg salget med 16 pct. i svenske kroner. H&M afviklede sine aktiviteter i både Rusland og Hviderusland i fjerde kvartal af 2022, hvor den sidste butik lukkede ved udgangen af november.

Rusland var et rentabelt marked for modevirksomheden, og afviklingen af de 172 russiske butikker kostede alene i 2022 selskabet 388 mio. kr. på driftsresultatet.

Beløbet er som nævnt foreløbige og kan nå at afvige inden kvartalsrapporten, der offentliggøres den 30. marts.

Selvom omsætningen i 2022 voksede i H&M-koncernen, blev der blevet skåret knap 5 mia. kr. af overskuddet sammenlignet med året forinden. Størstedelen af tabet kom i det sidste kvartal.

H&M står bl.a. bag tøjbutikkerne H&M, & Other Stories og Cos samt bolighuset H&M Home.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også