Høje omkostninger og Rusland-exit skæmmer H&M's forretning
2022 har været et turbulent år for den svenske modevirksomhed Hennes & Mauritz (H&M), der har været ramt af høje omkostninger og et exit fra det russiske marked.
Mens omsætningen er vokset, er der blevet skåret knap 5 mia. kr. af overskuddet sammenlignet med året forinden. Størstedelen af tabet kom i det sidste kvartal.
Det viser selskabets årsregnskab fredag morgen.
”Efter at have lagt den værste negative indvirkning fra pandemien bag os, brød krig ud i Ukraine,” siger H&M-topchef Helena Helmersson til regnskabet.
”Vi besluttede hurtigt at sætte salget på pause i de berørte lande og senere helt afvikle vores forretning i Rusland og Hviderusland.”
Rusland var et rentabelt marked for modevirksomheden, og afviklingen af det har alene kostet 388 mio. kr. på driftsresultatet.
En uge efter invasionen af Ukraine satte man det russiske marked på pause. Fire og en halv måned senere annoncerede man afviklingen.
Ved udgangen af H&M’s skæve regnskabsår, der sluttede 30 november, var selskabets 172 butikker i Rusland permanent lukket.
Topchefen er mere optimistisk, når hun kigger på 2023.
”De eksterne faktorer, der har haft en negativ effekt på vores indkøbsomkostninger, vender gradvist og forventes at blive positive for vores resultater i andet halvår af 2023.”
”Indkøbsomkostningerne er allerede lavere for de ordrer, der afgives nu sammenlignet med samme tidspunkt sidste år,” siger Helena Helmersson.