DetailWatch

Britisk byggemarkedskæde nedjusterer efter øgede omkostninger

Forhøjede investeringer til åbningen af et byggemarked i Frankrig, højere lønninger og højere energiomkostninger får Kingfisher til at nedjustere forventningerne.

Kingfisher bemærker blandt andet et stigende prispres fra selskabets kunder. | Foto: Brian Karmark/ERH

Byggemarkedskæden Kingfisher har torsdag skåret i sine forventninger til det forskudte regnskabsår 2022/23 som følge af øgede omkostninger til blandt andet lønninger og energi.

Det fremgår af en handelsopdatering for tredje kvartal fra Kingfisher.

Selskabet venter nu i 2022/23 et justeret resultat før skat på 730-760 mio. pund (6,3-6,57 mia. kr.) mod tidligere omkring 770 mio. pund (6,66 mia. kr.).

Nedjusteringen begrundes med øgede investeringer til åbningen af et byggemarked i Frankrig, højere lønninger til selskabets ansatte samt højere energiomkostninger.

I tredje kvartal omsatte Kingfisher for 3,26 mia. pund, svarende til en vækst på 0,5 pct. sammenlignet med samme periode sidste år. Det var også nogenlunde i overensstemmelse med analytikernes forventninger, der ifølge Bloomberg News ventede 3,27 mia. pund.

Høj efterspørgsel i branchen

Det sammenlignelige salg viste i perioden en vækst på 0,2 pct. mod en ventet tilbagegang på 0,8 pct.

”Vores salgstakter var fortsat modstandsdygtige med en sammenlignelig salgsvækst på 15,3 pct. i kvartalet sammenlignet med niveauerne før covid-19,” siger topchef Thierry Garnier i regnskabet.

Selvom det makroøkonomiske miljø udfordrer, vurderer han, at salgsvæksten er godt understøttet af høj efterspørgsel i branchen – blandt andet på gør-det-selv-projekter.

Kingfisher bemærker dog et stigende prispres hos selskabernes kunder.

”Konkurrencedygtig prissætning er fortsat en prioritet. Med kunder, der står foran stigende leveomkostninger, er vi målsat om at gøre hjemmeforbedringer betalbare og tilgængelige – særligt gennem vores egne mærker, der udgør 45 pct. af vores salg,” siger Thierry Garnier.

Stark Group vil holde momentum i opkøbsstrategi med tre spor

De største byggemarkeder har kronede dage: Er vokset med 49 pct. på fem år

Ny byggemarkedskæde lægger op til priskrig i Danmark

Byggemarked og entreprenør med milliardomsætning køber sig ind i genbrugsmarked

Mere fra DetailWatch

IC Group har kurs mod afvikling mens modebrands kører videre i premium-koncept

Modeiværksætter og -milliardær Niels Martinsens livsværk IC Group er i dag blot et levn fra tiden som børsnoteret virksomhed og skal med tiden nedlægges som led i strategiskifte, fortæller Christoffer Martinsen-Kønigsfeldt, ny bestyrelsesformand for koncernens resterende to modebrands Tiger of Sweden og By Malene Birger.

Læs også

Relaterede