Britisk byggemarkedskæde nedjusterer efter øgede omkostninger

Forhøjede investeringer til åbningen af et byggemarked i Frankrig, højere lønninger og højere energiomkostninger får Kingfisher til at nedjustere forventningerne.
Kingfisher bemærker blandt andet et stigende prispres fra selskabets kunder. | Foto: Brian Karmark/ERH
Kingfisher bemærker blandt andet et stigende prispres fra selskabets kunder. | Foto: Brian Karmark/ERH

Byggemarkedskæden Kingfisher har torsdag skåret i sine forventninger til det forskudte regnskabsår 2022/23 som følge af øgede omkostninger til blandt andet lønninger og energi.

Det fremgår af en handelsopdatering for tredje kvartal fra Kingfisher.

Selskabet venter nu i 2022/23 et justeret resultat før skat på 730-760 mio. pund (6,3-6,57 mia. kr.) mod tidligere omkring 770 mio. pund (6,66 mia. kr.).

Nedjusteringen begrundes med øgede investeringer til åbningen af et byggemarked i Frankrig, højere lønninger til selskabets ansatte samt højere energiomkostninger.

I tredje kvartal omsatte Kingfisher for 3,26 mia. pund, svarende til en vækst på 0,5 pct. sammenlignet med samme periode sidste år. Det var også nogenlunde i overensstemmelse med analytikernes forventninger, der ifølge Bloomberg News ventede 3,27 mia. pund.

Høj efterspørgsel i branchen

Det sammenlignelige salg viste i perioden en vækst på 0,2 pct. mod en ventet tilbagegang på 0,8 pct.

”Vores salgstakter var fortsat modstandsdygtige med en sammenlignelig salgsvækst på 15,3 pct. i kvartalet sammenlignet med niveauerne før covid-19,” siger topchef Thierry Garnier i regnskabet.

Selvom det makroøkonomiske miljø udfordrer, vurderer han, at salgsvæksten er godt understøttet af høj efterspørgsel i branchen – blandt andet på gør-det-selv-projekter.

Kingfisher bemærker dog et stigende prispres hos selskabernes kunder.

”Konkurrencedygtig prissætning er fortsat en prioritet. Med kunder, der står foran stigende leveomkostninger, er vi målsat om at gøre hjemmeforbedringer betalbare og tilgængelige – særligt gennem vores egne mærker, der udgør 45 pct. af vores salg,” siger Thierry Garnier.

Stark Group vil holde momentum i opkøbsstrategi med tre spor

De største byggemarkeder har kronede dage: Er vokset med 49 pct. på fem år

Ny byggemarkedskæde lægger op til priskrig i Danmark

Byggemarked og entreprenør med milliardomsætning køber sig ind i genbrugsmarked

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også