Shein åbner for første gang permanent i fysiske butikslokaler i Tokyo

Den kinesiske fast fashion-gigant har tidligere lavet pop-up-butikker rundt om i verden, men torsdag meddelte selskabet, at det vil åbne permanent i Tokyo.
Shein åbnede i sommer en række pop-up-butikker rundt i europæiske storbyer som en del af en charmeoffensiv. Her er butikken i Madrid. | Foto: Alberto Ortega/AP/Ritzau Scanpix
Shein åbnede i sommer en række pop-up-butikker rundt i europæiske storbyer som en del af en charmeoffensiv. Her er butikken i Madrid. | Foto: Alberto Ortega/AP/Ritzau Scanpix

Kinesiske Shein pønser på for første gang at åbne i permanente fysiske butikslokaler i et såkaldt event space i Tokyo i et forsøg på at styrke sit online brand med en fysisk tilstedeværelse. Det meddelte fast fashion-giganten tirsdag, skriver Reuters.

Den nye permanente butik åbner den 13. november i et område med andre tøj- og modebutikker. I Sheins lokaler vil kunder have mulighed for at browse tøj i butikkens facade og scanne QR-koder, der så giver dem mulighed for at handle produkterne online. En talsmand fra Shein fortæller til Reuters, at lokalerne også kan afholde modeshows og andre designerbegivenheder efter behov.

Over sommeren var den kinesiske modegigant også på en europæisk charmeoffensiv og åbnet flere pop-up-butikker i europæiske storbyer som Stockholm, Rom, Berlin, Paris og Barcelona. Pop-up-butikkerne kunne ses som et forsøg på at opbygge noget goodwill hos forbrugerne, efter Shein gennem tiden har fået voldsom kritik for både at stjæle designs, have dårlige arbejdsforhold og have en klimaskadelig forretningsmodel.

Blandt andet Zara har tidligere anklaget Shein for at stjæle design. På billedet ses Zaras pink satin-kjole til venstre og Sheins tilsvarende til højre. | Foto: Zara/Shein
Blandt andet Zara har tidligere anklaget Shein for at stjæle design. På billedet ses Zaras pink satin-kjole til venstre og Sheins tilsvarende til højre. | Foto: Zara/Shein

Indtog i Danmark

DetailWatch har i et virksomhedsportræt fra marts afdækket den kinesiske modegigant, der gør hidsigt brug af populære influencere og spandevis af farverige tilbud og reklamer i sin fremfærd mod særligt den yngre generation i den vestlige verden.

Det skete i anledning af, at Shein for første gang optrådte på Dansk Erhvervs liste over de mest populære udenlandske netbutikker hos danske forbrugere i 2021, hvor fire pct af de danske forbrugere havde handlet på Shein.

Shein startede som en lille onlineshop for brudekjoler tilbage i 2008 under navnet She Inside. Det er generelt svært at finde information om Shein, ejerforholdene og andet relevant information. Men firmaet menes at være skabt af den kinesiske forretningsmand Chris Xu, der i dag er mangemilliardær på foretagendet.

Og selvom Shein stadig er langt efter onlinegiganter som tyske Zalando og engelske Asos på det danske marked, er den kinesiske webshop stadig værd at holde øje med, har Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, tidligere udtalt.

”Shein er et fænomen, der er gået under radaren hos den voksne del af befolkningen og hos forældrene til de mange børn, der beskæftiger sig meget med Shein,” sagde han i foråret til DetailWatch.

Dokumentar afslører urimelige arbejdsvilkår hos Shein

Kinesisk modegigant er på europæisk charmeoffensiv

Kinesisk fast-fashion-gigant vil give over 100 mio. kr. til ghanesiske tekstilaffaldsarbejdere

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også