Shein åbner for første gang permanent i fysiske butikslokaler i Tokyo
![Shein åbnede i sommer en række pop-up-butikker rundt i europæiske storbyer som en del af en charmeoffensiv. Her er butikken i Madrid. | Foto: Alberto Ortega/AP/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article14548861.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7nfy8gggxqp1af46rien.jpg)
Kinesiske Shein pønser på for første gang at åbne i permanente fysiske butikslokaler i et såkaldt event space i Tokyo i et forsøg på at styrke sit online brand med en fysisk tilstedeværelse. Det meddelte fast fashion-giganten tirsdag, skriver Reuters.
Den nye permanente butik åbner den 13. november i et område med andre tøj- og modebutikker. I Sheins lokaler vil kunder have mulighed for at browse tøj i butikkens facade og scanne QR-koder, der så giver dem mulighed for at handle produkterne online. En talsmand fra Shein fortæller til Reuters, at lokalerne også kan afholde modeshows og andre designerbegivenheder efter behov.
Over sommeren var den kinesiske modegigant også på en europæisk charmeoffensiv og åbnet flere pop-up-butikker i europæiske storbyer som Stockholm, Rom, Berlin, Paris og Barcelona. Pop-up-butikkerne kunne ses som et forsøg på at opbygge noget goodwill hos forbrugerne, efter Shein gennem tiden har fået voldsom kritik for både at stjæle designs, have dårlige arbejdsforhold og have en klimaskadelig forretningsmodel.
Indtog i Danmark
DetailWatch har i et virksomhedsportræt fra marts afdækket den kinesiske modegigant, der gør hidsigt brug af populære influencere og spandevis af farverige tilbud og reklamer i sin fremfærd mod særligt den yngre generation i den vestlige verden.
Det skete i anledning af, at Shein for første gang optrådte på Dansk Erhvervs liste over de mest populære udenlandske netbutikker hos danske forbrugere i 2021, hvor fire pct af de danske forbrugere havde handlet på Shein.
Shein startede som en lille onlineshop for brudekjoler tilbage i 2008 under navnet She Inside. Det er generelt svært at finde information om Shein, ejerforholdene og andet relevant information. Men firmaet menes at være skabt af den kinesiske forretningsmand Chris Xu, der i dag er mangemilliardær på foretagendet.
Og selvom Shein stadig er langt efter onlinegiganter som tyske Zalando og engelske Asos på det danske marked, er den kinesiske webshop stadig værd at holde øje med, har Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, tidligere udtalt.
”Shein er et fænomen, der er gået under radaren hos den voksne del af befolkningen og hos forældrene til de mange børn, der beskæftiger sig meget med Shein,” sagde han i foråret til DetailWatch.
Dokumentar afslører urimelige arbejdsvilkår hos Shein
Kinesisk modegigant er på europæisk charmeoffensiv
Kinesisk fast-fashion-gigant vil give over 100 mio. kr. til ghanesiske tekstilaffaldsarbejdere
Relaterede artikler
Dokumentar afslører urimelige arbejdsvilkår hos Shein
For abonnenter
Kinesisk modegigant er på europæisk charmeoffensiv
For abonnenter