En del af Watch Medier

DetailWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
02.06.2022kl. 12.00

Dansk urfirma med skuespiller i ejerkredsen vil udfordre giganter på vanskeligt marked

Det syv måneder gamle urfirma Oliver Green har fået en solid start på tilværelsen trods et underskud på 1,2 mio. kr. i første regnskabsår. Virksomheden vil udfordre de helt store spillere – kun ved hjælp af onlinesalg.
Holdet bag Oliver Green består udover skuespiller Alex Høgh Andersen blandt andet også af About Vintage-makkerparret Thomas Andersen og Sebastian Skov og den tidligere NN07-profil Andreas Herring. | Foto: Oliver Green/Pr
af ALEXANDER THORUP JENSEN

Ambitionerne fejler intet i det relativt nystartede danske urfirma Oliver Green. Urene skal være af høj kvalitet og skal kunne slå konkurrenterne på pris. Og så skal de sælges online til hele verden og gøre Oliver Green til en af de største spillere på markedet.

Den nystartede virksomhed blev stiftet i maj 2021 og begyndte først at sælge sine ure i november. Inden årets udløb var der omsat for 2,2 mio. kr. En af hemmelighederne bag succesen er medejer og skuespiller Alex Høgh Andersen, der blandt andet er kendt fra seriehittet ’Vikings’ og Ole Bornedals film ’Skyggen i mit øje’.

”Vi har en dedikeret partner i Alex Høgh Andersen, og hele vores apparat af influencers verden rundt har været aktiveret i vores model, siden vi lancerede Oliver Green. Det har helt klart været en væsentlig faktor for, at vi er vokset på en anden måde,” fortæller Thomas Andersen, der er medstifter og marketingsdirektør i Oliver Green og sammen med Sebastian Skov også står bag urfirmaet About Vintage.

Holdet bag består udover About Vintage-makkerparret og Alex Høgh Andersen også af blandt andet den tidligere NN07-profil Andreas Herring.

Første underskud

De fine salgstal afspejler sig dog ikke i det første regnskabsår 2021, der bød på et underskud på 1,2 mio. kr.

Årsagen til de røde tal skyldes især investeringer i marketing i forbindelse med lanceringen af Oliver Green og en massiv investering i organisationen. Derfor var der også budgetteret med et underskud, fortæller Thomas Andreasen.

”Der er mange omkostninger i at starte en virksomhed op med det ambitionsniveau, vi har lagt for dagen med Oliver Green. Underskuddet var helt forventet, men der har været travlt med at sende varer ud. Vi kunne først sende produkter ud i midten af december, selvom salget startede i november, fordi der var så meget tryk på.”

Oliver Green

  • Stiftet i i maj 2021.
  • Startede først op for salget i november 2021 og solgte på to måneder for 2,2 mio. kr. eksklusiv moms.
  • Havde et underskud på 1,2 mio. kr. i første regnskabsår.
  • Holdet bag virksomheden består blandt andet af About Vintage-makkerparret Thomas Andersen og Sebastian Skov, skuespiller Alex Høgh Andersen og tidligere NN07-profil Andreas Herring.
  • Førstnævnte er marketingsdirektør, Sebastian Skov er adm. direktør, mens sidstnævnte er kreativ direktør.
  • Alex Høgh Andersen ejer omkring fem pct., mens Brygge Partners ejer 10-14,99 pct. AV Group, som Thomas Andersen og Sebastian Skov ejer 52 pct. af sammen, ejer de resterende procenter.
  • AV Group ejer både About Vintage og Oliver Green, men sidstnævnte er startet på et andet kapitalgrundlag efter en investering af den jyske kapitalfond Brygge Partners, der har købt en andel af selskabet.
Oliver Green ser sine produkter som ”fashion”-ure og ser brands som Daniel Wellington, Skagen og Nordgreen som konkurrenter.

90 pct. af omsætningen fra udlandet

Thomas Andersen uddyber, at 90 pct. af omsætningen ligger udenfor Danmarks grænser, og at 70 pct. af omsætningen er dedikeret til USA og Japan. Årsagerne til, at Oliver Green har formået at tage springet direkte til udlandet, skal findes i god digital markedsføring.

”Oliver Greens formål er at tilbyde et stærkt produkt til det halve af, hvad du reelt ville tilbyde det til, ved at springe alle mellemleddene over. Det gør også, at vi er født globale, og vores marketingsrækkevidde er også global, i og med at Alex Høgh er en global figur.”

”Vi laver digital markedsføring over hele verden, og om du rykker et ur 10, 500 eller 3.000 kilometer gør ikke den store forskel. Så det har været helt naturligt, at det ikke har været Danmark, der var det primære fokus til at starte med,” siger Thomas Andersen og tilføjer, at også 90 pct. af About Vintages omsætning kommer udenfor landets grænser.

”Vi har startet webshops over hele verden – i Japan, Sydkorea, Taiwan, Europa og USA – fordi vi har haft ressourcerne til det i huset, og så har vi testet, hvor der er den bedste trækkraft, hvilke markeder der præsterer bedst, og hvad en ny kunde koster. Der har Japan og USA performet klart bedst, så det er der, vi har prøvet at fokusere mere mod.”

Alex Høgh Andersen fik sit internationale gennembrud som skuespiller med sin medvirken i tv-serien
Alex Høgh Andersen fik sit internationale gennembrud som skuespiller med sin medvirken i tv-serien "Vikings". Thomas Andersen gør dog klart, at Oliver Green "ikke skal være et Alex Høgh-ur," men skal leve sit eget liv. | Foto: Emil Helms

Afviser fremtidig butiksåbning

Thomas Andersen afviser, at Oliver Green er en konkurrent til About Vintage på markedet og fremhæver de to urbrands’ forskelligrettede målgrupper.

”Oliver Green er lidt mere skåret ind til benet, lidt mere ungt og en anden måde at købe ur på. Det segment, vi sælger til her, er dem, der vil gå ud og købe et Daniel Wellington, Skagen eller andre fashion-ure. About Vintage er et meget stærkt alternativt ur til bankboksen og det første rigtige ur at købe,” siger Thomas Andersen og fortæller, at det er ”et meget svært marked,” Oliver Green er trådt ind på.

For nu sælger urfirmaet udelukkende online, og det vil fortsætte på den måde, fastslår marketingsdirektøren og medstifteren.

”Vi har masser af erfaring med at drive fysisk butik, og det er bestemt ikke missionen her. Det skal ud at leve for sig selv uden nogen fordyrende mellemled og omkostninger,” siger Thomas Andersen

Oliver Green vil gerne holde kortene tæt på kroppen i forhold til forventningerne for 2022, der dog lyder på et minus igen. Men ifølge Thomas Andersen holder virksomheden sit budget, og han forventer, at det første rentable år bliver i 2023.

Han slår samtidig fast, at Oliver Green ikke er et Alex Høgh Andersen-ur, men sit eget brand, der nu i højere grad skal stå på egne ben.

”Vi har fået en god hjælp i starten via hans platform, men Oliver Green skal ud og leve af sig selv nu, og den næste sjove udfordring er, at Oliver Green skal kunne vækste, selvom Alex Høgh ikke står i front for det,” siger Thomas Andersen og fastslår, at Alex Høgh ikke kun bidrager med ansigtet udadtil for nu, men også er aktiv og har en holdning til retningen og den kreative del af processen.

Sport 24 vil udvide butiksnettet og åbne i nyt land efter rekordår

Milliardomsætning og over 1.000 butikker: Her er Sportmasters nye ejer

Overskuddet i Jim Lyngvilds kosmetikfirma er halveret

Relaterede artikler:

  • Jim Lyngvild med det borgerlige navn Jim-Martin Alexandar Konstantin Falke-Skjold Wegener Lyngvild er uddannet designer, men mange vil nok kende ham fra det utal af reality-programmer, han har deltaget i. | Foto: Brian Karmark

    Overskuddet i Jim Lyngvilds kosmetikfirma er halveret

    For abonnenter

  • Mike Ashley (tv) stiftede Frasers Group i 1982, men er i den brede offentlighed nok bedre kendt som den nu tidligere ejer af fodboldklubben Newcastle United. | Foto: John Sibley/Reuters/Ritzau Scanpix

    Milliardomsætning og over 1.000 butikker: Her er Sportmasters nye ejer

  • Sport 24 er ejet Henrik Bruun Jensen (t.v.), der ejer 83 pct., og Klaus Midtgaard Sørensen, der ejer 17 pct. Lars Elsborg (t.h.) er adm. direktør. | Foto: Foto: Joachim Ladefoged

    Sport 24 vil udvide butiksnettet og åbne i nyt land efter rekordår

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Marie Ravn / Ritzau Scanpix
Nyheder

Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider

Den danske designvirksomhed Georg Jensen A/S løftede omsætningen globalt med 6 pct. i fjor – trods salgsdyk i årets sidste kvartal. 
  • Året der gik i detailbranchen: Her er de største historier fra 2022
  • Dansk designfirma med mere end 250 års historie når rekordresultat

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse

For abonnenter

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

For abonnenter

Jesper Lund (t.h.) har været adm. direktør i Lars Larsen Group siden starten af 2020. Jacob Brunsborg (t.v.) er medejer af selskabet sammen med resten af Brunsborg-familien. | Foto: Joachim Ladefoged
DetailWatch

Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem

For abonnenter

De største detailselskaber i modebranchen klarer sig ifølge analyse fra Deloitte ekstra godt. | Foto: Joachim Ladefoged
Mode og Velvære

Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav

For abonnenter

Aldi indledte ophørsudsalget i Danmark 13. januar | Foto: Hella Andersen
DetailWatch

Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid

Læs også

Charlotte From har siden 2019 været kædedirektør i BR, efter Salling Group købte brandet fra det konkursramte Top-Toy. | Foto: Stine Rasmussen
DetailWatch

Charlotte From har genoplivet Fætter BR: "Jeg har ikke en raket i baglommen"

For fire år siden overtog Salling Group det konkursramte BR-brand, og siden da har Charlotte From stået i spidsen for at genopbygge kæden. Fokus er på butiksoplevelser og leg – og på at tilpasse sig forbrugerne i rækken af kriseår.

For abonnenter

Ladybox har popsangerinden Medina som brand-ambassadør. Hun har samtidig købt en ejerandel på 9 pct. af virksomheden. | Foto: PR
Mode og Velvære

Kosmetikkasser på abonnement får investering fra Jesper Buch og Jacob Risgaard

Stifterne bag det abonnementsbaserede skønhedskoncept Ladybox har fået en investering på 600.000 kr. fra Jesper Buch og Jacob Risgaard gennem tv-programmet Løvens Hule.

For abonnenter

Fremover vil det ikke være muligt at købe produkter fra Skare Meat Packers hos Salling Group. Arkivfoto. | Foto: Anthon Unger
Dagligvarer

Salling Group har droppet Skare – men sælger fortsat koncernens kød

Fødevarestyrelsen har fundet kød uden sporbarhed og blev i første omgang nægtet adgang til milliardvirksomheden Skare. Meldingen fik prompte landets største dagligvarekæde til at trække stikket.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider – 27. jan.
  • Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse – 27. jan.
  • Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid – 27. jan.
  • Medvinden er vendt for den danske skoindustri – 27. jan.
  • Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser – 27. jan.
  • Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav – 27. jan.
  • Hanstholm Køkken havde fremgang op til lukning: ”Afmatning” rammer – 27. jan.
  • Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem – 27. jan.
  • Modefirmaer får opkøbstilbud på stribe – 27. jan.
  • Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Shoppingcenter ved Aarhus solgt med heftig rabat – 27. jan.
  • Asos hyrer profil ind til at rydde op i finanserne – 27. jan.
  • Høje omkostninger og Rusland-exit skæmmer H&M's forretning – 27. jan.
  • DI: Onlinesalg faldt 7,5 pct. i julekvartal og D2C-salg vinder indpas – 27. jan.
  • Kosmetikkasser på abonnement får investering fra Jesper Buch og Jacob Risgaard – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Scrum Master with a practical approach

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge