DetailWatch

Dansk urfirma med skuespiller i ejerkredsen vil udfordre giganter på vanskeligt marked

Det syv måneder gamle urfirma Oliver Green har fået en solid start på tilværelsen trods et underskud på 1,2 mio. kr. i første regnskabsår. Virksomheden vil udfordre de helt store spillere – kun ved hjælp af onlinesalg.

Holdet bag Oliver Green består udover skuespiller Alex Høgh Andersen blandt andet også af About Vintage-makkerparret Thomas Andersen og Sebastian Skov og den tidligere NN07-profil Andreas Herring. | Foto: Oliver Green/Pr

Ambitionerne fejler intet i det relativt nystartede danske urfirma Oliver Green. Urene skal være af høj kvalitet og skal kunne slå konkurrenterne på pris. Og så skal de sælges online til hele verden og gøre Oliver Green til en af de største spillere på markedet.

Den nystartede virksomhed blev stiftet i maj 2021 og begyndte først at sælge sine ure i november. Inden årets udløb var der omsat for 2,2 mio. kr. En af hemmelighederne bag succesen er medejer og skuespiller Alex Høgh Andersen, der blandt andet er kendt fra seriehittet ’Vikings’ og Ole Bornedals film ’Skyggen i mit øje’.

”Vi har en dedikeret partner i Alex Høgh Andersen, og hele vores apparat af influencers verden rundt har været aktiveret i vores model, siden vi lancerede Oliver Green. Det har helt klart været en væsentlig faktor for, at vi er vokset på en anden måde,” fortæller Thomas Andersen, der er medstifter og marketingsdirektør i Oliver Green og sammen med Sebastian Skov også står bag urfirmaet About Vintage.

Holdet bag består udover About Vintage-makkerparret og Alex Høgh Andersen også af blandt andet den tidligere NN07-profil Andreas Herring.

Første underskud

De fine salgstal afspejler sig dog ikke i det første regnskabsår 2021, der bød på et underskud på 1,2 mio. kr.

Årsagen til de røde tal skyldes især investeringer i marketing i forbindelse med lanceringen af Oliver Green og en massiv investering i organisationen. Derfor var der også budgetteret med et underskud, fortæller Thomas Andreasen.

”Der er mange omkostninger i at starte en virksomhed op med det ambitionsniveau, vi har lagt for dagen med Oliver Green. Underskuddet var helt forventet, men der har været travlt med at sende varer ud. Vi kunne først sende produkter ud i midten af december, selvom salget startede i november, fordi der var så meget tryk på.”

90 pct. af omsætningen fra udlandet

Thomas Andersen uddyber, at 90 pct. af omsætningen ligger udenfor Danmarks grænser, og at 70 pct. af omsætningen er dedikeret til USA og Japan. Årsagerne til, at Oliver Green har formået at tage springet direkte til udlandet, skal findes i god digital markedsføring.

”Oliver Greens formål er at tilbyde et stærkt produkt til det halve af, hvad du reelt ville tilbyde det til, ved at springe alle mellemleddene over. Det gør også, at vi er født globale, og vores marketingsrækkevidde er også global, i og med at Alex Høgh er en global figur.”

”Vi laver digital markedsføring over hele verden, og om du rykker et ur 10, 500 eller 3.000 kilometer gør ikke den store forskel. Så det har været helt naturligt, at det ikke har været Danmark, der var det primære fokus til at starte med,” siger Thomas Andersen og tilføjer, at også 90 pct. af About Vintages omsætning kommer udenfor landets grænser.

”Vi har startet webshops over hele verden – i Japan, Sydkorea, Taiwan, Europa og USA – fordi vi har haft ressourcerne til det i huset, og så har vi testet, hvor der er den bedste trækkraft, hvilke markeder der præsterer bedst, og hvad en ny kunde koster. Der har Japan og USA performet klart bedst, så det er der, vi har prøvet at fokusere mere mod.”

Alex Høgh Andersen fik sit internationale gennembrud som skuespiller med sin medvirken i tv-serien
Alex Høgh Andersen fik sit internationale gennembrud som skuespiller med sin medvirken i tv-serien "Vikings". Thomas Andersen gør dog klart, at Oliver Green "ikke skal være et Alex Høgh-ur," men skal leve sit eget liv. | Foto: Emil Helms

Afviser fremtidig butiksåbning

Thomas Andersen afviser, at Oliver Green er en konkurrent til About Vintage på markedet og fremhæver de to urbrands’ forskelligrettede målgrupper.

”Oliver Green er lidt mere skåret ind til benet, lidt mere ungt og en anden måde at købe ur på. Det segment, vi sælger til her, er dem, der vil gå ud og købe et Daniel Wellington, Skagen eller andre fashion-ure. About Vintage er et meget stærkt alternativt ur til bankboksen og det første rigtige ur at købe,” siger Thomas Andersen og fortæller, at det er ”et meget svært marked,” Oliver Green er trådt ind på.

For nu sælger urfirmaet udelukkende online, og det vil fortsætte på den måde, fastslår marketingsdirektøren og medstifteren.

”Vi har masser af erfaring med at drive fysisk butik, og det er bestemt ikke missionen her. Det skal ud at leve for sig selv uden nogen fordyrende mellemled og omkostninger,” siger Thomas Andersen

Oliver Green vil gerne holde kortene tæt på kroppen i forhold til forventningerne for 2022, der dog lyder på et minus igen. Men ifølge Thomas Andersen holder virksomheden sit budget, og han forventer, at det første rentable år bliver i 2023.

Han slår samtidig fast, at Oliver Green ikke er et Alex Høgh Andersen-ur, men sit eget brand, der nu i højere grad skal stå på egne ben.

”Vi har fået en god hjælp i starten via hans platform, men Oliver Green skal ud og leve af sig selv nu, og den næste sjove udfordring er, at Oliver Green skal kunne vækste, selvom Alex Høgh ikke står i front for det,” siger Thomas Andersen og fastslår, at Alex Høgh ikke kun bidrager med ansigtet udadtil for nu, men også er aktiv og har en holdning til retningen og den kreative del af processen.

Sport 24 vil udvide butiksnettet og åbne i nyt land efter rekordår

Milliardomsætning og over 1.000 butikker: Her er Sportmasters nye ejer

Overskuddet i Jim Lyngvilds kosmetikfirma er halveret

Mere fra DetailWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs