Klumme: Logistikbranchens transparens halter efter

At modtage pakker er stadig nærmest en labyrintisk proces for forbrugeren - det kan og bør gøres bedre, skriver nordisk chef i teknologivirksomheden Endava i denne klumme.
Philip Carl er chef for teknologiselskabet Endava i Norden | Foto: PR
Philip Carl er chef for teknologiselskabet Endava i Norden | Foto: PR
Af Philip Carl, nordisk chef, Endava

Du køber en fødselsdagsgave online og med den store dag tre uger væk, krydser du fingre for, at den nok skal lande i tide. Men det gør den ikke.

Måske får du ikke engang en mail om det og aner ikke, om pakken bumler rundt i buddets varebil tre km fra din adresse eller stadig sidder fast i Tyskland.

Ovenstående er sat på spidsen, men giver alligevel et godt billede på, hvordan det at modtage pakker stadig er en nærmest labyrintisk proces for forbrugeren. Hvilket er absurd, når man tænker på, at den globale logistikbranches samlede værdi blev vurderet til at være 58 billioner kroner i 2021.

Branchen er altså enorm, men dens transparens hænger i bremsen. Og det kan vi gøre bedre – ved at se indad.

Forsyningskæder under kæmpe pres

Når en pakke forsinkes, lyder undskyldningen ofte, at udefrakommende faktorer har været på spil. Og selvom vilkår som fx varemangel sjældent har været mere aktuelle end netop nu, er sandheden også, at de logistiksystemer, vi har i dag, ikke er vokset på linje med de enorme varemængder og komplekse forsyningskæder, de skal jonglere.

For de egentlige årsager til vareforsinkelser er ofte huller i backend-systemer. Jeg ser det dagligt i mit eget arbejde med logistikløsninger: Pakker, der sidder fast i forsendelsen, fordi sporingen ikke bliver opdateret til at rapportere et ekstra tjek i tolden. Menneskelige fejl, der ikke bliver registreret. Eller komponenter, der pludselig koster det dobbelte, fordi leverandøren er gået konkurs, og man ikke har en backup-plan til alternative leverandører.

Savner retning

En ny undersøgelse, vi i Endava har foretaget blandt 500 nordamerikanske transport- og logistikvirksomheder, viser, at over 40 procent af dem kæmper med manglende automatisering. Det skyldes, at branchen stadig er stærkt afhængig af manuelt arbejde og forældede metoder til at håndtere forsendelser og dokumentation på.

Samtidig viser en anden undersøgelse, vi har udført blandt nordiske logistikvirksomheder, at 45 procent af dem savner klar strategisk retning på digital omstilling. Automatisering, der egentlig burde være en digital strategi i sig selv for logistikvirksomheder, er for mange slet ikke på tegnebrættet.

Tallene overrasker mig ikke. For jeg kan skrive under på, at bedagede arbejdsmetoder også er udbredte på vores logistiske breddegrader. Og hvis virksomhederne ikke øjner automatiseringens store muligheder, får de næppe øget produktiviteten og reduceret fejlmargenen.

Bedre automatisering, mere transparens

Løsningsforslaget på udfordringerne er set fra min stol bedre automatisering. Både når det kommer til dataudnyttelse, lagerstyring og dokumentation.

Hvad angår data, skal spillere i logistikbranchen oppe sig i at udnytte det fulde potentiale af alle de informationer, de har til rådighed på tværs af forsyningskæder. Tag fx personaleplanlægning, der kan justeres i realtid ud fra data om forsinkelser.

Her spiller netop transparens en afgørende rolle. En idé kunne være at oprette centrale kontorer, der registrerer og koordinerer hvert led af forsyningskæden til bunds – såsom nøjagtige data om eventuelle leveringsafbrydelsers tid og sted – som giver langt større overblik over hele processen.

Derudover bør logistikvirksomheder integrere deres administrations- og kundeservicesystemer på en måde, så deres medarbejdere hurtigst muligt får besked om forsinkelser og aktivt kan underrette modtageren i den anden ende. Mange kundeserviceafdelinger tilbyder kun produktspecifikationer og tager ordrer over telefonen. Ydelser, der ikke just er proaktive eller effektive.

Algoritmer kan effektivisere

Også når det kommer til lagerstyring er der rigelig plads til forbedring. Grundlæggende overvåger lagersystemer kun ind- og udgående ordrer uden at tage hensyn til nuværende og fremtidige forsendelser. Men med den hastighed, e-handel buldrer frem med, fortjener kunderne at få mere information om ordrestatussen på deres køb.

Det opnår vi med algoritmer, der tager højde for både eksisterende og fremtidige lagerstatusser, som giver kunden en langt mere nøjagtig leveringsdato end de sædvanlige estimater, der kan svinge mellem uger til måneder.

Løsningerne er mange. De er hverken nemme eller billige at implementere, men vi bliver nødt til at se på dem før snarere end siden.

Klumme: D2C-salg giver brands ny vej til vækst – hvis de forstår at bruge data

Klumme: Online eller fysisk butik – kundeoplevelsen er altafgørende

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også