Dansk modebrand lancerer nyt genbrugskoncept

Ganni-kunder kan for første gang sælge sine aflagte produkter tilbage til butikken, når virksomheden lørdag lancerer et nyt koncept i én af sine københavnske butikker.
Konceptet går kort og godt ud på, at kunder kan sælge sit tøj tilbage og får som betaling et gavekort til butikken. Det sker som en del af en større bæredygtighedsdagsorden fra virksomheden.
Det nye koncept er en del af Ganni Repeat, hvor Ganni vil forsøge at genbruge og gensælge produkterne. Udover at kunne sælge sine produkter tilbage til butikken mod betaling i gavekort skal kunder også kunne leje Ganni-tøj af virksomheden, som de kan returnere frit.
Til lørdagens event vil Ganni samtidig tilbyde, at kunder kan komme forbi butikken på Christianshavn og få repareret sit Ganni-tøj efter behov.
Ganni har i løbet af et årti formået at skabe en millionforretning på farvestrålende tøj til yngre kvinder. Virksomheden har endnu ikke aflagt årsregnskab for 2021, men kom i coronaåret 2020 ud med et overskud på 43,8 mio. kr. mod 85,7 mio. kr. i 2019.
Ganni-mærket går helt tilbage til 1999 og blev i 2009 overtaget af ægteparret Ditte og Nicolaj Reffstrup, der satte gang i en markant vækstrejse og gav mærket ny inspiration.
I 2019 solgte selskabets ejere, Ditte og Nicolaj Reffstrup og økonomidirektør René Dyhring Mikkelsen, imidlertid 51 % af selskabet til den amerikanske kapitalfond L Catterton, som blandt andet også ejer 20 % af Lagkagehuset.
Ganni sælger udover i Danmark også i en lang række andre lande, deriblandt Sverige, Norge, Storbritannien, Amerika, Tyskland, Holland, Australien og Frankrig.
Dansk firma med vegansk hårpleje fordobler overskuddet
Dagrofa-chef vil være konkurrencedygtig, men ”ikke være som discount”