DetailWatch

H&M falder på børsen efter skuffende regnskab

Den globale svenske tøjkoncern rammer ikke forventningerne til indtjeningen i det seneste kvartal., og det skyldes bl.a. stigende omkostninger.

Hennes & Mauritz dykker 8,4 pct. til 132,72 svenske kr., efter en skuffende indtjeningsudvikling i det forskudte første kvartal, da den svenske modetøjskoncern blandt andet er ramt af stigende inputomkostninger.

Tøjkoncernen har allerede aflagt salgstal for de tre måneder, der udløb ved udgangen af februar, hvor salget steg 23 pct. til 49,2 mia. svenske kr.

Derfor er opmærksomheden rettet mod indtjeningsevnen og meldinger om salget i perioden efter regnskabsperioden.

Bruttomarginalen er i kvartalet steget til 49,3 pct. fra 47,6 pct., hvilket ikke er nok til at tilfredsstille analytikerne, der ifølge Bloomberg News ventede 50,4 pct.

Den mindre end ventede fremgang i bruttomarginalen skyldes ifølge finanshuset Bryan Garnier højere inputomkostninger.

Indtjeningen før skat skuffer også ved kun at stige til 282 mio. svenske kr. fra et tab på 1,39 mia. svenske kr. Her ventede analytikerne en stigning til 1,05 mia. svenske kr.

Større udfordring venter

Finanshuset Jefferies fremhæver, at resultaterne for første kvartal afspejler et ”svært” kvartal, der var ”værre end frygtet”, da selskabet har skiftet fokus fra en kontantbevarende holding til vækstambitioner.

Jefferies ser fragt- og råvareomkostninger blive en endnu større udfordring i andet kvartal.

I perioden 1. til 28. marts er H&M’s nettosalg steget 6 pct. målt i lokalvaluta, mens det eksklusive salget i Rusland, Belarus og Ukraine er steget 11 pct.

Den seneste periodes handel er ifølge Jefferies svagere end ventet på trods af modstandsdygtig efterspørgsel i USA og en genopretning i Europa.

H&M fremhæver, at godt modtagne kollektioner førte til en højere andel af salg til fuld pris og lavere udgifter til rabatter.

Salg og indtjening har ifølge H&M været påvirket negativt af pandemien på mange af selskabets store markeder.

Resultatet har også været påvirket af øgede vækstrelaterede initiativer inden for især teknologi og forsyningskæden.

Tøjkoncernen hæver forventningerne til nettoantallet af butikslukninger til 145 fra tidligere 120.

H&M’s salgsvækst bremset op efter krigsudbrud

Mere fra DetailWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs