En del af Watch Medier

DetailWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
31.03.2022kl. 08.03

Dagrofa vender flere års store millionunderskud til plus i 2021

Købmandskoncernen Dagrofa kan præsentere sit første overskud siden 2012. I fremtiden stiler koncernen efter at åbne flere butikker og øge digitaliseringen.
Foto: PR / Dagrofa
AF RITZAU

Ikke siden 2012 er det lykkedes for dagligvarekoncernen Dagrofa at lave overskud forretningen, men nu er den kedelige stime brudt.

Regnskabet for 2021 viser nemlig et overskud på 57 millioner kroner efter skat mod et underskud på 96 millioner i 2020.

Det er blandt andet opnået i kraft af en fremgang i omsætningen på 368 millioner, så den nu hedder 17,9 milliarder kroner.

Det glæder Tomas Pietrangeli, som er topchef i koncernen, der ud over at drive dagligvarekæderne Meny, Spar, Min Købmand og Letkøb også leverer madvarer til hoteller og restauranter.

”Det er en meget vigtig milepæl for os. Vi har vundet markedsandele i vores detailforretning hen over strategiperioden, og en af forklaringerne er, at vi har klare og stærke positioner i markedet.”

”Vi er det lokale sted, man køber ind, og vi er også der, man søger hen, hvis man vil have et madmarked med høj faglighed og god kvalitet,” siger Pietrangeli.

Øget salg

Som mange andre virksomheder har Dagrofa-koncernen også været påvirket af coronanedlukninger i 2021.

Og ligesom de øvrige dagligvarevirksomheder har det lukkede restaurationsliv ført til øget salg af dagligvarer

”Men vi har omvendt også et vigtigt ben indenfor foodservice, hvor vores markedsandel er højere. Så vi havde hellere været foruden restriktionerne, også fra et økonomisk perspektiv,” siger koncernchefen.

Med udgangen af 2021 har Dagrofa-koncernen afsluttet en treårig strategiperiode, hvor målet altså blandt andet var at få sorte tal på bundlinjen.

Nu har ledelsen sat sig nye mål og blandt andet afsat 1,1 milliarder til nye investeringer over de kommende år.

De skal bruges på åbning af nye butikker, men også på øget digitalisering. Det handler blandt andet om at forbedre indkøbsoplevelsen og ad den vej skabe højere loyalitet og differentiere sig i markedet.

Større omkostninger

Krigen i Ukraine slører dog fremtidsbilledet en smule. Selv om Dagrofa ikke har aktiviteter hverken Rusland eller Ukraine, vil den forhøjede inflation, som sanktionerne har medvirket til, uundgåeligt påvirke forretningen.

Tomas Pietrangeli forventer højere omkostninger til energi og transport, og så bliver ikke mindst inflationen og de afledte højere varepriser en udfordring.

”Priserne på varer bliver ikke mindre vigtig for kunden i en situation, hvor de stiger over en bred kam.”

”Når det er sagt, så synes jeg at vi står godt rustet, fordi vi også konkurrerer på andre parametre som service og kvalitet.”

”Men derfor skal vi selvfølgelig også stadig være konkurrencedygtige på pris,” siger han.

Dagrofa drev med udgangen af sidste år 521 dagligvarebutikker fordelt på de fire kæder oven i de 30 såkaldte cash & carry-butikker, der kun sælger til virksomheder.

Dagrofa satser på nyt flagskib i centrum af København

Dagrofa følger efter konkurrenter og sætter mål for CO2-reduktion

Relaterede artikler:

  • Dagrofa realiserer til maj planerne om et food markedet i det indre København , hvor Meny åbner | Foto: PR/Dagrofa

    Dagrofa satser på nyt flagskib i centrum af København

  • Dagrofa driver dagligvarekæderne Meny, Spar, Letkøb og Min Købmand | Foto: PR/Dagrofa

    Dagrofa følger efter konkurrenter og sætter mål for CO2-reduktion

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

De største detailselskaber i modebranchen klarer sig ifølge analyse fra Deloitte ekstra godt. | Foto: Joachim Ladefoged
Mode og Velvære

Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav

Den danske modebranche står godt rustet til at klare den økonomiske afmatning – i detailhandlen er det gennemsnitlige driftsresultat per ansat mere end fordoblet, viser nøgletal fra Deloitte. 
  • Modebranche om dalende julesalg: "Vi kigger ind i usikkerhed og uklarhed"
  • Detailsalget i julemåned når laveste niveau siden 2016

For abonnenter

Aldi indledte ophørsudsalget i Danmark 13. januar | Foto: Hella Andersen
DetailWatch

Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid

Jesper Lund (t.h.) har været adm. direktør i Lars Larsen Group siden starten af 2020. Jacob Brunsborg (t.v.) er medejer af selskabet sammen med resten af Brunsborg-familien. | Foto: Joachim Ladefoged
DetailWatch

Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem

For abonnenter

Foto: Marie Ravn / Ritzau Scanpix
Nyheder

Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse

For abonnenter

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

For abonnenter

Læs også

Jesper Lund (t.h.) har været adm. direktør i Lars Larsen Group siden starten af 2020. Jacob Brunsborg (t.v.) er medejer af selskabet sammen med resten af Brunsborg-familien. | Foto: Joachim Ladefoged
DetailWatch

Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem

Lars Larsen Groups bolig- og møbelselskaber solgte for et rekordhøjt beløb i 2021/22. Men stigende råvarepriser og faldende efterspørgsel ramte bundlinjen i flere selskaber. Få overblikket her.

For abonnenter

Charlotte From har siden 2019 været kædedirektør i BR, efter Salling Group købte brandet fra det konkursramte Top-Toy. | Foto: Stine Rasmussen
DetailWatch

Charlotte From har genoplivet Fætter BR: "Jeg har ikke en raket i baglommen"

For fire år siden overtog Salling Group det konkursramte BR-brand, og siden da har Charlotte From stået i spidsen for at genopbygge kæden. Fokus er på butiksoplevelser og leg – og på at tilpasse sig forbrugerne i rækken af kriseår.

For abonnenter

Fremover vil det ikke være muligt at købe produkter fra Skare Meat Packers hos Salling Group. Arkivfoto. | Foto: Anthon Unger
Dagligvarer

Salling Group har droppet Skare – men sælger fortsat koncernens kød

Fødevarestyrelsen har fundet kød uden sporbarhed og blev i første omgang nægtet adgang til milliardvirksomheden Skare. Meldingen fik prompte landets største dagligvarekæde til at trække stikket.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider – 27. jan.
  • Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse – 27. jan.
  • Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid – 27. jan.
  • Medvinden er vendt for den danske skoindustri – 27. jan.
  • Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser – 27. jan.
  • Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav – 27. jan.
  • Hanstholm Køkken havde fremgang op til lukning: ”Afmatning” rammer – 27. jan.
  • Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem – 27. jan.
  • Modefirmaer får opkøbstilbud på stribe – 27. jan.
  • Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Shoppingcenter ved Aarhus solgt med heftig rabat – 27. jan.
  • Asos hyrer profil ind til at rydde op i finanserne – 27. jan.
  • Høje omkostninger og Rusland-exit skæmmer H&M's forretning – 27. jan.
  • DI: Onlinesalg faldt 7,5 pct. i julekvartal og D2C-salg vinder indpas – 27. jan.
  • Kosmetikkasser på abonnement får investering fra Jesper Buch og Jacob Risgaard – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Senior Porteføljemanager

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge