Dagrofa vender flere års store millionunderskud til plus i 2021

Købmandskoncernen Dagrofa kan præsentere sit første overskud siden 2012. I fremtiden stiler koncernen efter at åbne flere butikker og øge digitaliseringen.
Foto: PR / Dagrofa
Foto: PR / Dagrofa
AF RITZAU

Ikke siden 2012 er det lykkedes for dagligvarekoncernen Dagrofa at lave overskud forretningen, men nu er den kedelige stime brudt.

Regnskabet for 2021 viser nemlig et overskud på 57 millioner kroner efter skat mod et underskud på 96 millioner i 2020.

Det er blandt andet opnået i kraft af en fremgang i omsætningen på 368 millioner, så den nu hedder 17,9 milliarder kroner.

Det glæder Tomas Pietrangeli, som er topchef i koncernen, der ud over at drive dagligvarekæderne Meny, Spar, Min Købmand og Letkøb også leverer madvarer til hoteller og restauranter.

”Det er en meget vigtig milepæl for os. Vi har vundet markedsandele i vores detailforretning hen over strategiperioden, og en af forklaringerne er, at vi har klare og stærke positioner i markedet.”

”Vi er det lokale sted, man køber ind, og vi er også der, man søger hen, hvis man vil have et madmarked med høj faglighed og god kvalitet,” siger Pietrangeli.

Øget salg

Som mange andre virksomheder har Dagrofa-koncernen også været påvirket af coronanedlukninger i 2021.

Og ligesom de øvrige dagligvarevirksomheder har det lukkede restaurationsliv ført til øget salg af dagligvarer

”Men vi har omvendt også et vigtigt ben indenfor foodservice, hvor vores markedsandel er højere. Så vi havde hellere været foruden restriktionerne, også fra et økonomisk perspektiv,” siger koncernchefen.

Med udgangen af 2021 har Dagrofa-koncernen afsluttet en treårig strategiperiode, hvor målet altså blandt andet var at få sorte tal på bundlinjen.

Nu har ledelsen sat sig nye mål og blandt andet afsat 1,1 milliarder til nye investeringer over de kommende år.

De skal bruges på åbning af nye butikker, men også på øget digitalisering. Det handler blandt andet om at forbedre indkøbsoplevelsen og ad den vej skabe højere loyalitet og differentiere sig i markedet.

Større omkostninger

Krigen i Ukraine slører dog fremtidsbilledet en smule. Selv om Dagrofa ikke har aktiviteter hverken Rusland eller Ukraine, vil den forhøjede inflation, som sanktionerne har medvirket til, uundgåeligt påvirke forretningen.

Tomas Pietrangeli forventer højere omkostninger til energi og transport, og så bliver ikke mindst inflationen og de afledte højere varepriser en udfordring.

”Priserne på varer bliver ikke mindre vigtig for kunden i en situation, hvor de stiger over en bred kam.”

”Når det er sagt, så synes jeg at vi står godt rustet, fordi vi også konkurrerer på andre parametre som service og kvalitet.”

”Men derfor skal vi selvfølgelig også stadig være konkurrencedygtige på pris,” siger han.

Dagrofa drev med udgangen af sidste år 521 dagligvarebutikker fordelt på de fire kæder oven i de 30 såkaldte cash & carry-butikker, der kun sælger til virksomheder.

Dagrofa satser på nyt flagskib i centrum af København

Dagrofa følger efter konkurrenter og sætter mål for CO2-reduktion

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også