DetailWatch

Kunderne strømmer til grænsebutikkerne – men høje benzinpriser er en kæp i hjulet

Kunderne er tilbage i grænsehandlen efter år med coronaproblemer ifølge Fleggaard-koncernen, der har høje forventningerne til påske- og sommersalg. Stigende brændstofpriser risikerer dog at udfordre ferietrafikken.

Foto: Jens Dresling

Kunderne er officielt tilbage i den dansk-tyske grænsehandel. Det fortæller de to aktører på markedet Fleggaard og Fakta, der siden årsskiftet har fået en markant opblomstring i omsætningen. Dog er ikke alting tilbage ved det samme i de to kæder, der har henholdsvis otte og tre butikker i Tyskland.

”Vi ser stadig en forandring i de danske kunders adfærdsmønstre, og de kører ikke helt ligeså tit ned til os som før. Til gengæld er kurven blevet større, men i sidste ende mangler vi en smule, før vi er tilbage på 2019-niveau. På den måde afspejler kurven sig godt i adfærden i den generelle detailhandel,” siger Lars Mose Iversen, der er adm. direktør for Fleggaard-koncernen, og fortsætter:

”Vi arbejder ud fra den tese, at vi ud fra coronaforløbet har kunne se, at danskerne gerne vil grænsehandlen, og derfor går arbejdet nu ud på at skaffe flere kunder med gode tilbud på de klassiske varer. Vi skal fortsat være skarpe på at tiltrække kunder.”

Hvor kunderne tidligere frekventerede os lidt oftere f.eks. en gang om måneden, er det nu en gang hver sjette uge istedet. Dog er tallet af varer i kurven vokset.

Per Boesen, salgs- og marketingdirektør for de tre Fakta-butikker i Tyskland
Påsken er traditionelt en stor uge i detailhandel, og den vil snart give de to konkurrenter et fingerpeg om, hvorvidt den gode vækst holder ved. Ingen af de to grænsehandelsaktører ønsker dog for nu at dele indekstal.

”Vi er langt om længe begyndt at se en kundestrøm, som vi ikke har set de sidste to år, og det gør også, at vi har høje forventninger til påsken, der hos os historisk er den største handelsuge. Det gælder både de almindelige dagligvarer, men også øl, vin og vand til forårsfesterne, som vi stadig har en forventning om har en del efterslæb efter corona,” siger Per Boesen, der er salgs- og marketingdirektør for de tre Fakta-butikker i Tyskland, og fortsætter:

”Indkøbsmønstret er ændret. Hvor kunderne tidligere frekventerede os lidt oftere f.eks. en gang om måneden, er det nu en gang hver sjette uge istedet. Dog er tallet af varer i kurven vokset, hvilket taler ind i en tendens, hvor kunderne ikke besøger flere steder, men istedet foretager hele indkøbet ved os. Hvis man først får en kunde ind i butikken, er det her de fylder mest op, og det har altid været den vej, vi har ønsket at gå.”

Benzinpriser bremser besøgene

Skygger driver dog indover håbet om en god påske og sommerferie, hvor stigende priser på benzin og diesel risikerer at få betydning for, hvor mange der kører forbi grænsehandlen. I Fakta har Per Boesen en mistanke om, at det allerede har indflydelse på forretningen i dag.

”Vi er ikke helt tilbage på 2019-niveau. Jeg tror, at det handler om, at kunderne skal genfinde deres tidligere ture, men også at priserne på benzin og diesel lige nu er høje . Sidstnævnte er desværre ikke noget, vi kan gøre så meget ved, så vi må bare håbe på, at folk har lyst til at spare lidt penge, og at der med foråret kommer rigtig gang i den,” siger han og fortsætter:

”Der er en klar forventning til, at flere vil krydse grænsen til sommer, end hvad vi har set de foregående to år. Meget afhænger igen af benzinpriserne, og hvis flere vælger fly frem for bil, betyder det jo mindre trafik for os. Grænsehandel er for mange ikke kun at handle billigt, men også en oplevelse, så den slags kunder forventer vi også mange af i løbet af sommeren.”

i Fleggaard er Lars Mose Iversen mere vag omkring, hvad konsekvensen af de høje benzinpriser bliver.

”Benzinpriserne kommer til at have en eller anden form for indflydelse på forretningen, men det er for tidligt at sige, hvad det konkret bliver. Vi hører fra rejsebranchen, at det bliver booket pænt med kør-selv ferier, men det er endnu svært at forudsige, hvad konsekvensen bliver,” siger han.

Den tyske regering kan dog vise sig at blive redningen for grænsehandelsaktørerne. Her varsler man nemlig med at sænke afgifterne på brændstof til det laveste niveau efter EU’s regler. Det er endnu ikke klart, hvornår suspenderingen af afgifterne står til at træde i kraft, men det sker formentlig i starten af april.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch.)

Shaping New Tomorrow med ny offensiv: Vil lancere ”de perfekte bukser” til kvinder

Bahne-ejer er død efter længere tids sygdom

Krigen i Ukraine kan bremse planer om flere Lidl-butikker i Danmark

Mere fra DetailWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs