De største internationale sportsmærker Nike, Adidas og Puma har alle indstillet sigtekornet mod en sportssommer ud over det sædvanlige.
For med EM i fodbold og i særdeleshed OL i Paris øjner de muligheden for at øge salget og vinde markedsandele gennem synlighed og sortiment, skriver Reuters.
Hos tyske Puma har man tegnet et samarbejde med Jamaicas forsvarende olympiske sprintmestre med målsætningen om at tage markedsandele på netop det område som en del af sloganet ”Forever Faster” (Altid hurtigere, red.). Målet er at øge salg af hurtige løbesko og fodboldstøvler.
Geoff Lowery, analytiker hos Redburn i London, fortæller til Reuters, at aftaler med Jamaicas olympiske hold og nogle af verdens førende sprintere i Shericka Jackson og Elaine Thompson-Herah vil hjælpe med associere Puma med fart.
”Man kommer aldrig til at sælge ret mange atletikløbesko, men i form af ikoniske hold, der legitimerer én som et performancemærke og forbinder det til nogle af de mest spændende atleter, har Puma en superstærk relation der,” siger han.
Også Nike har netop lanceret nyt OL-tøj til de hold, det sponsorerer, deriblandt Canada, Kina, Kenya og Tyskland, og lanceret en ny skoserie.
Nike har en målsætning om at vinde større indpas på sko til begyndere samt i det mellemhøje prislag.