Medie: Elbilfirmaet Fisker forbereder mulig konkurs

For nylig advarede Fisker Inc. om, at det risikerede at løbe tør for kontanter, skriver Wall Street Journal. Selskabet havde tidligere en strategi om alene at sælge biler direkte til kunderne.
Selskabet havde tidligere en strategi om alene at sælge biler direkte til kunderne, men måtte i januar indse, at det ikke var en gangbar model. | Foto: Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix
Selskabet havde tidligere en strategi om alene at sælge biler direkte til kunderne, men måtte i januar indse, at det ikke var en gangbar model. | Foto: Mike Blake/Reuters/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

Det amerikanske elbilfirma Fisker Inc. med danske Henrik Fisker i spidsen kan være på vej mod en konkurs.

Selskabet har ifølge kilder med kendskab til sagen hyret rådgivere, som skal hjælpe med en mulig konkursbegæring, skriver den amerikanske avis Wall Street Journal.

Ifølge kilderne er det konsulenthuset FTI Consulting og advokatfirmaet Davis Polk, som skal hjælpe med begæringen.

Hverken Fisker Inc. eller FTI Consulting har ønsket at kommentere oplysningerne over for Wall Street Journal. Davis Polk er ikke umiddelbart vendt tilbage på avisens henvendelse.

For nylig advarede Fisker Inc. om, at selskabet risikerede at løbe tør for kontanter i år, skriver Wall Street Journal. Ifølge mediet sagde selskabet, at det forsøgte at skaffe kontanter fra investorer og samtidig var på udkig efter en ny producentpartner i USA.

I februar offentliggjorde bilfirmaet salgstal for 2023. Her fremgik det, at selskabet havde solgt for 273 millioner dollar og havde gæld på over en milliard dollar, skriver Wall Street Journal.

Ville sælge direkte til forbrugerne

Henrik Fisker stiftede sit bilfirma tilbage i 2016.

Fire år senere gik Fisker på børsen i USA, og i 2021 rundede det en markedsværdi på 7,9 milliarder dollar, som svarer til 54 milliarder kroner.

Siden er det dog gået ned ad bakke, og aktien er styrtdykket. Alene efter den første artikel fra Wall Street Journal om, at selskabet skulle have hyret rådgiverne, faldt aktien over 46 procent i eftermarkedet i USA.

Ifølge finansmediet MarketWire er aktien faldet over 97 procent siden børsnoteringen.

Selskabet havde tidligere en strategi om alene at sælge biler direkte til kunderne, men måtte i januar indse, at det ikke var en gangbar model. Henrik Fisker åbnede dengang op for muligheden for en ”hybridmodel” - en partnerskabsmodel med forhandlere i stedet for direkte salg til kunderne.

Fisker er af mange blevet set som en konkurrent til amerikanske Tesla om elbiler i den billigere prisklasse.

Der har i årevis været en dårlig stemning mellem Henrik Fisker og Tesla-grundlæggeren Elon Musk.

I 2007 var danskeren konsulentdesigner for Tesla, indtil han kappede båndet til selskabet for at stifte et bilfirma. Henrik Fisker blev året efter sagsøgt af Elon Musk.

Musk beskyldte danskeren for at stjæle Teslas teknologidesign. Det modsatte den danske bildesigner sig. Fisker endte med at få medhold i sagen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også