Lego holder stand i udfordret legetøjsmarked

Efter flere år med tocifrede vækstrater viser Legos regnskab for første halvår en fremgang på bare én pct.
Lego har kunnet mærke, at der er kommet flere kunder i butikkerne. Butikssalget udgør nu en større del af det samlede salg end de senere år. | Foto: Lego/pr
Lego har kunnet mærke, at der er kommet flere kunder i butikkerne. Butikssalget udgør nu en større del af det samlede salg end de senere år. | Foto: Lego/pr
AF RITZAU

Når man har været forvænt med tocifrede vækstrater i en årrække, syner en omsætningsfremgang på én procent ikke umiddelbart af meget.

Alligevel er Legos adm. direktør, Niels B. Christiansen tilfreds med, at han onsdag kan fremlægge et regnskab for første halvår, der viser en omsætning på 27,4 mia. kr.

”Det er sket på ryggen af en enorm vækst de senere år. I første kvartal havde vi en omsætning, der var 89 procent højere end for fem år siden. Og så skal regnskabstal jo ses i sammenhæng med den branche og de konjunkturer, man befinder sig i, og vi fortsætter med at outperforme markedet med 10 procent,” siger Niels B. Christiansen.

Han ser i øjeblikket et faldende legetøjsmarked, hvor forbrugerne er presset økonomisk af inflation og højere renter.

”Op til os at drive markedet”

Det ser dog ud til at prelle lidt mere af på Lego end nogle af andre producenter.

”Det er vores erfaring, at når det gælder fødselsdage og julegaver, så vælger man ikke legetøjet fra. Og så er det i virkeligheden også meget op til os at drive markedet og komme med nyt, spændende legetøj. Vi har heldigvis mange folk tilbage i butikkerne, og butikssalget fylder derfor også mere i omsætningen. Det er godt, for så mærker folk produkterne,” siger direktøren.

Han leverer et resultat efter skat på 5,1 milliarder kroner, hvilket er noget lavere end de 6,2 millioner for samme periode sidste år.

Det skyldes hovedsageligt højere omkostninger. Både i form af dyrere råvarer og energi, men også i form af investeringer.

”Vi bygger to nye fabrikker til en milliard dollar hver, og vi udvider på fire af vores fem andre fabrikker. Samtidig investerer vi en masse i bæredygtighed, og så har vi nu 1800 ansatte, der arbejder med digitale projekter,” siger direktøren.

Blandt de produkter, der klarede sig bedst i årets første seks måneder, finder man klassikere som Lego Technic og Lego City, men også licenserede produkter som Lego Star Wars.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også