Dansk webshop rammer "uventet negativt resultat" efter flere års optur

Aarhusianske Skatepro, der bl.a. sælger udstyr til skateboards, har tilpasset forretningen og venter mere normalt 2023 efter markant tilbagegang.
Carsten Schmidt er direktør i Skatepro, der bl.a. sælger udstyr til løbehjul, rulleskøjter, inliners, skateboards og BMX til Europa, USA, Canada, Mexico, Australien og New Zealand. | Foto: Mads Frost/JPA
Carsten Schmidt er direktør i Skatepro, der bl.a. sælger udstyr til løbehjul, rulleskøjter, inliners, skateboards og BMX til Europa, USA, Canada, Mexico, Australien og New Zealand. | Foto: Mads Frost/JPA

En rask tur på rulleskøjter eller en opvisning af tricks på et skateboard er blandt de actionprægede aktiviteter, som den danske webshop Skatepro de seneste år har haft stor succes med at levere udstyr til. 

Et nyt regnskab for 2022 tegner imidlertid billedet af et år, hvor det gik ned ad rampen for den 25 år gamle skatervirksomhed.

Webshoppen, der holder til nær Aarhus og bl.a. sælger sportsudstyr online i det meste af Europa samt USA og Canada, offentliggjorde for første gang sin omsætning i forbindelse med årsregnskabet for 2021. Toplinjen landede på knap 750 mio. kr., hvilket var rekord for selskabet. Men i 2022 styrtede omsætningen til 421,5 mio. kr. som et resultat af et drastisk fald i efterspørgslen på varer. 

Der er dog stadig tale om et højere niveau end i 2019, inden coronapandemien, hvor Skatepro nåede en omsætning på 324,6 mio. kr. 

Tilbagegangen på over 40 pct. er dobbelt så stort som ventet ifølge regnskabet. Selskabets egne forventninger lød ved indgangen til året på et tab på 20 pct. til en omsætning på 560-610 mio. kr.

Ledelsen i Skatepro, med direktør Carsten Schmidt i spidsen, betegner resultatet som ”meget utilfredsstillende” og begrunder tilbagegangen i 2022 med følgevirkningerne af krigen i Ukraine, herunder den efterfølgende dalende forbrugertillid, de stigende energipriser, højere renter og den stigende inflation. 

”Selvom 2022 har budt på utallige udfordringer, så har vi holdt fast i vores commitment til at servicere vores kunder, mens vi har tilpasset os de forandringer, markederne har budt på,” skriver Carsten Schmidt i et mailsvar til DetailWatch. 

Efter krigens udbrud afbrød Skatepro – som en række andre danske virksomheder – alt sit salg til Rusland, men tabte derudover også alt salg til Ukraine. Tabet af de to markeder satte både sine tydelige spor direkte på den samlede omsætning og med omkostninger, fremgår det af regnskabet.

Bruttofortjenesten i Skatepro lander på 43,2 mio. kr., det laveste siden 2018, mens egenkapitalen ligger på 94,6 mio. kr. Året forinden lå den på 122,7 mio. kr. 

Tilpasning af organisation

Også resultatudviklingen står i diametral modsætning til selskabets egne forventninger og de seneste mange års overskud. 

I 2022 blinkede bundlinjen rødt med et minus på 28,1 mio. kr. mod et overskud på 45 mio. kr. i 2021. Det samme gælder driftsresultatet, der dykkede til et minus på knap 32 mio. kr. fra et plus på 58,5 mio. kr. i 2021. 

”Som det ofte er tilfældet, når der er tale om faldende forbrugertillid og skiftende markedsmekanismer, så var den reelle hastighed af udviklingen højere end vores evne til at tilpasse os. Konsekvensen var et uventet negativt resultat, som vi ikke havde forudset,” forklarer Carsten Schmidt. 

Skatepro reducerede i 2022 personaleomkostningerne til 71 mio. kr. fra 112,8 mio. kr. i 2021. Carsten Schmidt uddyber, at den træge efterspørgsel gjorde afskedigelser af medarbejdere uundgåelige, men han pointerer, at der er grund til at være optimistisk for fremtiden, idet Skatepro nu har nogenlunde det samme antal medarbejdere som i 2019. Ifølge det centrale virksomhedsregister, CVR, beskæftiger virksomheden pr. april 2023 126 ansatte - mens tallet i april 2022 var 226.

”Hermed har vi et godt fundament for at se fremad igen,” fastslår han. 

Er I færdige med at tilpasse virksomheden?

”Ja, virksomheden er tilpasset det nye aktivitetsniveau, vi ser her i 2023,” tilføjer Carsten Schmidt. 

Noget tyder på, at 2023 bliver en anelse mere normalt for Skatepro end i fjor. Forventningerne lyder på et driftsresultat før af- og nedskrivninger, EBITDA, i plus - men et fortsat fald i omsætning til 300 mio. kr. 

”Kigger vi ind i 2023, så ser vi frem til, at industrien normaliserer sig. Det krævende år 2022 har resulteret i nogle værdifulde læringer, og vi har nu tilpasset aktiviteterne til markedsforholdene i 2023,” uddyber Carsten Schmidt. 

Af regnskabet fremgår det, at virksomheden har reduceret sin samlede gæld med over 20 pct. siden årsskiftet.

Omsværmet af kapitalfonde

Skatepro blev stiftet af Jakob Høy Biegel i 1996 som et hobbyprojekt. Virksomheden tog sine første spæde skridt med salg af reservedele til rulleskøjter på et stadigt ungt internet. 

Jakob Høy Biegel er i dag bestyrelsesformand i virksomheden, efter han i 2019 overlod direktøransvaret til Carsten Schmidt, der i forvejen havde været medejer af Skatepro siden 2010. 

Jakob Høj Biegel ejer i dag 60 pct., mens Carsten Schmidt ejer de resterende 40 pct. 

Den store vækst og en velfungerende webshop har henover årene tiltrukket interesserede kapitalfonde. Børsen erfarede i 2022, at Skatepro er en del af en større gruppe af virksomheder, der endte i langtrukne eller kuldsejlede salgsprocessor.

Hvor står I lige nu ift. et salg af virksomheden?

”Det har vi ingen planer om. Fokus er som altid at drive en sund virksomhed, hvis mål er at få flere og flere mennesker til at være aktive igennem aktionsport. Det kommer vil tilbage til igen,” fortæller Carsten Schmidt. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også