Flying Tigers klimaaftryk stiger igen efter to års fald

En stigning på 20 pct. i Flying Tiger Copenhagens CO2-udledning sender detailkædens nedadgående emissioner ud af kurs. 
Særligt gennem et skarpt fokus på valget af materialer til kædens produkter har Flying Tiger Copenhagen siden 2019 skåret knap 10 pct. af klimaaftrykket. | Foto: Flying Tiger Copenhagen/pr
Særligt gennem et skarpt fokus på valget af materialer til kædens produkter har Flying Tiger Copenhagen siden 2019 skåret knap 10 pct. af klimaaftrykket. | Foto: Flying Tiger Copenhagen/pr

Imens Flying Tiger Copenhagen har formået at nedbringe emissionerne per kilo produkt og indpakning yderligere i 2022, er detailkædens samlede drivhusgasudledning steget med 20 pct. i løbet af året der gik. 

Til sammenligning er Flying Tigers omsætning i løbet af 2022 steget med 25 pct. – eller tæt på 1 mia. kr. – viser et nyt regnskab fra fredag morgen

Stigningen bringer selskabet ud af kurs i forhold til de seneste to års nedadgående kurve, hvor klimaaftrykket begge år er faldet med 14-15 pct. Sammenlignet med selskabets baseline-år i 2021 er der nu opnået en reduktion på knap 9,7 pct.

Flying Tiger har et mål om at reducere sine absolutte drivhusgasudledninger med omkring 30 pct. i 2026 – og kan altså siges at være nået en tredjedel af vejen. 

Udover dette har selskabet dog også sat et scope 3-mål, der går ud på at reducere emissionerne fra virksomhedens indkøbte varer og tjenesteydelser med omkring 40 pct. per mio. kr. i bruttofortjeneste, også i 2026. 

Ifølge det nyudgivne regnskab ser Flying Tiger dog ”i stigende grad udfordringer med denne målestok”. Særligt når varer bliver købt ind et år, men først sælges i det næste opstår der problemer, lyder det. 

”Det betyder, at vi ikke har set en væsentlig reduktion i emissionerne i forhold til bruttofortjenesten, men når vi sammenligner emissionerne per kg produkt og emballagematerialer er billedet meget anderledes. Her ser vi en reduktion på 13 pct. siden 2019,” lyder det i regnskabet. 

Målt i forhold til bruttofortjenesten har Flying Tiger henover de sidste tre år nedbragt emissionerne fra indkøbte produkter og services (scope 3) med 3 pct. 

Skarpt fokus på materialer

Flying Tiger startede i 2019 med at beregne sig frem til at fuldt overblik over virksomhedens udledninger i scope 1, 2 og 3 – helt ned til materialeniveau, har kædens bæredygtighedschef Trine Pondal tidligere fortalt DetailWatch. 

”Derfor har vi tal for præcis, hvor mange ton vi køber ind af alle materialer, og alle vores produkter har i dag en bill of material. Man kan kalde det en ingrediensliste, der viser helt præcis, hvad der er i alle produkter helt ned til kemisk niveau,” sagde hun i januar. 

Det viste, at op mod 97 pct. af Flying Tigers klimaaftryk stammer fra scope 3 og særligt produktionen af de varer, butikkerne sælger – men bragte også mere forbavsende opdagelser: 

”En af de ting, der overraskede os, var, at når det kommer til emissioner, kommer en virkelig stor del fra tekstiler. Vores aftryk fra plastik var højt, men også fra plastik-tekstiler (som fx polyester, der produceres af olie, red.),” fortæller Trine Pondal. 

Siden 2019 har Flying Tiger derfor skruet kontinuerligt på ingredienslisten til virksomhedens mellem 6000-8000 årlige produkter. Hvert enkelt vurderes af Trine Pondals bæredygtighedsafdeling, der langsomt har udbredt sin tankegang helt ud til indkøberne. 

Et af målene på materiale-området går på at halvere virksomhedens brug af plastik til nonfood-produkter inden 2025. Her er man i 2022 gået fra en reduktion på 7 til 16 pct. Samtidig er andelen af genbrugsplastik i produkterne dog faldet fra 10 til 3 pct. – her går detailkæden efter at opnå en andel på 50 pct. i 2025. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også