Detailkæde går efter butikker i storbyen og salg på en milliard

Svenske Biltema ændrer strategi på det danske marked og vil med mindre butikker i de store byer runde salg på 1 mia. kr. næste år, skriver Børsen. 
Jacob Borring Møller har været adm. direktør i Biltema Danmark siden 2017. | Foto: Biltema Pr
Jacob Borring Møller har været adm. direktør i Biltema Danmark siden 2017. | Foto: Biltema Pr

Svenske Biltema har planer om at udvide fra 16 til 25 butikker på det danske marked i 2025, og flere af dem kommer efter planen til at ligge i de store byer – herunder forhåbentlig tre butikker i København, to-tre i Aarhus og en i Odense. Det skriver Børsen

Det skal være med til at udfordre konkurrenter som Jem & Fix, Harald Nyborg, Silvan og T. Hansen, og sikre den familieejede svenske kæde et salg på 1 mia. kr. ”i løbet af næste år”, fortæller adm. direktør for Biltema Danmark Jacob Borring Møller til avisen. 

“Jeg har internt kaldt det en gamechanger, for det tror jeg faktisk, det kan blive. Vi kommer pludselig til et punkt, hvor vi bliver mere væsentlige, og det skaber flere muligheder. Det hjælper os ikke kun til at blive mere kendte, men vil også øge vores omsætning,” siger han. 

Biltemas store sortiment, der tæller 19.000 varenumre inden for alt fra udstyr til bil, båd og bolig samt værktøj og fritidsartikler, er ifølge Jacob Borring Møller et stærkt konkurrenceparameter. Han fremhæver samtidig, at kæden selv får produceret flere varer. 

I 2021 omsatte Biltema Danmark for 773,4 mio. kr. og havde et overskud på 31,2 mio. kr. Begge tal markerede en tilbagegang fra året før. Alligevel erklærede selskabet dog resultaterne for tilfredsstillende. 

”Vi synes stadigvæk, at det resultat, vi har, er ok – også når man tænker på, at vi havde en total nedlukning i både januar og februar,” sagde Jacob Borring Møller i forbindelse med regnskabet til DetailWatch. 

Dengang lød ambitionen også på 25 danske butikker ved udgangen af 2025.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også