DetailWatch

Nike udvælger netbutik som strategisk detailpartner i Europa

Den tyske online modebutik Zalando er blevet indlemmet i sportsbrandet Nikes ”eksklusive” detailnetværk.

Nike er gennem de sidste år blevet mere selektiv omkring sine samarbejder med forhandlere. | Foto: PR

Efter Nike igennem flere år har slanket sit netværk af forhandlere, udvider skobrandet nu sit partnerskab med den europæiske online modebutik Zalando.

Det betyder for Zalandos kunder, at de får adgang til at købe de Nike-produkter, som kun er tilgængelige for sportskæmpens medlemmer, før alle andre. Det kræver dog, at de er medlemmer af Nikes kundeklub, og knytter deres medlemskonto hos sportstøjsproducenten til deres konto hos Zalando.

”Vi er glade for at løfte dette partnerskab til det næste niveau ved at blive en del af Nikes exclusive retail network som en af deres foretrukne partnere i Europa,” siger Joanna Hummel, direktør for Norden og Baltikum hos Zalando i en meddelelse.

Ifølge Nike betyder partnerskabet ”en hurtigere og mere bekvem service” for kunderne, lyder det fra Carl Grebert, vicedirektør for Nike i Europa, Mellemøsten og Afrika.

Ifølge CNN har sportsbrandet igennem de seneste år arbejdet målrettet på at sælge flere af sine produkter direkte til kunderne gennem mærkets egne butikker, både online og fysiske.

De seneste år har skomærket derfor skåret ned på antallet af forhandlere og blandt andet ophørt sit samarbejde med onlinegiganten Amazon i 2019.

Nike har hævdet at kunne tjene dobbelt så meget ved at sælge varer gennem sine egne kanaler, imens mindre forhandlere har lidt under manglen på det globalt kendte brand.

I maj lød det, at Nike ville åbne sin første flagskibsbutik i Danmark, tæt på Rundetårn i København.

Dansk firma overtager licensaftale med italienske Kappa

Hummel: Stor efterspørgsel efter ny landsholdstrøje

Mere fra DetailWatch

Læs også

Relaterede