Den britiske byggemarkedskæde Kingfisher har leveret et regnskab tæt på forventningerne med et lidt bedre end ventet salg, og en lidt svagere end ventet indtjening.
Salget steg i 2021/22 med 6,8 pct. til 13,18 mia. pund sammenlignet med analytikernes forventning på 13,13 mia. pund.
Den sammenlignelige salgsvækst blev på 9,9 pct. i regnskabsåret, hvor analytikerne havde ventet 9,0 pct.
E-handelssalget er steget 5,3 pct., mens det på toårs basis er steget med 171 pct. E-handelssalgets andel af koncernens samlede salg bliver fastholdt på 18 pct. sammenlignet med 8 pct. i regnskabsåret 2019/20.
Den justerede indtjening før skat steg med 21 pct. til 949 mio. pund, hvilket var en spids under analytikerkonsensus på 953,1 mio. pund.
Indtjeningen skuffer i Storbritannien og Irland, da den kun nåede 794 mio. pund mod ventet 826,1 mio. pund. Til gengæld er udviklingen i Frankrig og andre internationale markeder bedre end ventet.
”Vi så vækst i alle kategorier med robust efterspørgsel fra både gør-det-selv (DIY) og gør-det-for-mig (DIFM) segmenterne, der hver repræsenterer 50 pct. af koncernsalget,” siger koncernchef Thierry Garnier i regnskabet.
Byggemarkedskæden melder om en opløftende start på det nye regnskabsår med en vækst i det sammenlignelige salg i det forskudte første kvartal frem til 19. marts på minus 8,1 pct. Det er dog 16 pct. højere end for to år siden.
HTH åbner sin første tyske butik i maj
Stark opkøber byggemarked på Bornholm