Britisk byggemarkedskædes regnskab lander stort set som ventet

Omsætningen hos britiske Kingfisher landede i 2021/22 på 13,18 mia. pund, hvilket var en my over analytikernes forventninger.
B&Q-kæden er den del af britiske Kingfisher. | Foto: John Sibley/Reuters/Ritzau Scanpix
B&Q-kæden er den del af britiske Kingfisher. | Foto: John Sibley/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Den britiske byggemarkedskæde Kingfisher har leveret et regnskab tæt på forventningerne med et lidt bedre end ventet salg, og en lidt svagere end ventet indtjening.

Salget steg i 2021/22 med 6,8 pct. til 13,18 mia. pund sammenlignet med analytikernes forventning på 13,13 mia. pund.

Den sammenlignelige salgsvækst blev på 9,9 pct. i regnskabsåret, hvor analytikerne havde ventet 9,0 pct.

E-handelssalget er steget 5,3 pct., mens det på toårs basis er steget med 171 pct. E-handelssalgets andel af koncernens samlede salg bliver fastholdt på 18 pct. sammenlignet med 8 pct. i regnskabsåret 2019/20.

Den justerede indtjening før skat steg med 21 pct. til 949 mio. pund, hvilket var en spids under analytikerkonsensus på 953,1 mio. pund.

Indtjeningen skuffer i Storbritannien og Irland, da den kun nåede 794 mio. pund mod ventet 826,1 mio. pund. Til gengæld er udviklingen i Frankrig og andre internationale markeder bedre end ventet.

”Vi så vækst i alle kategorier med robust efterspørgsel fra både gør-det-selv (DIY) og gør-det-for-mig (DIFM) segmenterne, der hver repræsenterer 50 pct. af koncernsalget,” siger koncernchef Thierry Garnier i regnskabet.

Byggemarkedskæden melder om en opløftende start på det nye regnskabsår med en vækst i det sammenlignelige salg i det forskudte første kvartal frem til 19. marts på minus 8,1 pct. Det er dog 16 pct. højere end for to år siden.

HTH åbner sin første tyske butik i maj

Stark opkøber byggemarked på Bornholm

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også