Prisstigninger rammer detailselskaber: Forventer presset fortsætter i 2022

De stigende energi- og fragtpriser sætter aftryk i detailbranchen, hvor flere koncerner melder om omkostningsstigninger, der for en stor del sendes videre til forbrugerne. Krigen i Ukraine kan forstærke presset og priskonkurrencen ifølge fagfolk.
Flere aktører i detailbranchen mærker prisstigningerne i øjeblikket, og forbrugerøkonom peger på, at krigen i Ukraine kan øge presset. | Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Flere aktører i detailbranchen mærker prisstigningerne i øjeblikket, og forbrugerøkonom peger på, at krigen i Ukraine kan øge presset. | Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix

Det er ikke kun forbrugerne, der skal række dybere i lommerne, når el-regningen skal betales, eller der skal vælges i køledisken i supermarkedet.

Det slår også igennem i detailbranchen, hvor de stigende omkostninger i forsyningskæderne for længst er blevet mærkbare og har fået mange til at dreje på prisskruen. Det fortæller flere selskaber til DetailWatch.

”Fragt- og energipriserne har været voldsomt stigende. Vi vil tilbyde kunderne den laveste pris, og derfor tager vi selv en andel af kagen af omkostningsstigninger, men udsalgspriserne er også steget. Vi forventer, presset fortsætter i 2022, men vi har ikke mærket et vigende salg indtil videre,” siger Peter Nyboe, salgs- og indkøbschef i Jem&Fix, til DetailWatch.

Hos Indeks Retail, der står bag Legekæden og Bog & Ide er det især indkøbspriserne på legetøj, der giver hovedpine på grund af fragtpriserne, som adm. direktør Marianne Lyngby Pedersen har oplevet hoppe både fire og fem gange i vejret.

”Der, hvor vi har oplevet de største stigninger, er på legetøj, fordi legetøj fylder meget, og derfor udgør fragt en større del af prisen,” siger hun.

”Indtil videre har vi ikke set prisstigninger på bøger, men jeg går bare og venter på, at det sker.”

”Fragt- og energipriserne har været voldsomt stigende. Vi vil tilbyde kunderne den laveste pris, og derfor tager vi selv en andel af kagen af omkostningsstigninger, men udsalgspriserne er også steget,” siger Peter Nyboe, salgs- og indkøbschef i Jem&Fix, til DetailWatch. | Foto: PR/Jem&fix
”Fragt- og energipriserne har været voldsomt stigende. Vi vil tilbyde kunderne den laveste pris, og derfor tager vi selv en andel af kagen af omkostningsstigninger, men udsalgspriserne er også steget,” siger Peter Nyboe, salgs- og indkøbschef i Jem&Fix, til DetailWatch. | Foto: PR/Jem&fix

Ifølge forbrugerøkonom i Nordea, Ida Marie Moesby, er der tale om ”rekordhøje” prisstigninger, der fyger ind over butikker og forbrugere. Forbrugerprisindekset fra Danmarks Statistik steg i januar 4,3 pct. i forhold til januar 2021, mens inflationen steg til 4,9 pct. fra 3,4 pct. i december 2021.

”Vi skal tilbage til 2008 under finanskrisen, siden vi har set så store indeksstigninger,” siger Ida Marie Moesby, der uddyber, at det lige nu er for tidligt at sige, hvad det betyder for salget i butikkerne, fordi der er en vis forsinkelse på forbrugernes reaktion.

”Det er typisk noget, vi først bemærker nede i supermarkedet, hvor vi nogenlunde ved, hvad varerne koster, hvorimod vi lægger mindre mærke til prisstigninger på andre varer som eksempelvis tøj eller elektronik.”

Vælter det meste over på udsalgsprisen

Ifølge de udspecificeringer, Indeks Retail har fået fra deres leverandør, er de højere indkøbsudgifter en cocktail af stigende råvarepriser på det pap, legetøjet er pakket ind i, og den plastik, det er produceret af – tilsat et fragtmarked, hvor regningen for en container i dag kan lyde på op til 90.000 kr., hvor selskabet, inden flaskehalsene snævrede til, kunne få samme fragt for 19.000 kr., forklarer Marianne Lyngby Pedersen.

”Det er prisstigninger, vi enten kan vælte helt eller delvist over på udsalgsprisen, og vi har valgt at vælte det meste over på udsalgsprisen, for ellers ville der ikke eksisterer så mange legetøjsbutikker lige om lidt,” siger direktøren, der peger på legetøjskæden Fætter BR’s konkurs som udtryk for et marked med lav lønsomhed.

”Vi har måttet sætte udsalgspriserne op med mellem 3 og 10 pct. – men ikke over 10 pct.”

Ud over højere priser er fragttiden også forlænget. Det betyder, at Retail Indeks allerede nu er i gang med at bestille legetøj til julesalget i år – hvor hovedordrerne normalt er blevet lagt i maj, forklarer hun. En anden afledt effekt af flaskehalsproblemerne i forsyningskæden er, at legetøj, der kan sige noget på dansk ikke ses på hylderne – en direkte konsekvens af den chipmangel, der er i markedet.

Marianne Lyngby Pedersen har siden 2015 været adm. direktør for selskabet Indeks Retail, der driver Bog & Idé samt Legekæden | Foto: PR/Indeks Retail
Marianne Lyngby Pedersen har siden 2015 været adm. direktør for selskabet Indeks Retail, der driver Bog & Idé samt Legekæden | Foto: PR/Indeks Retail

Hos Jem&Fix har udviklingen ikke ændret alverden for nuværende, men selskabet overvejer at finde leverandører, der er tættere på, for at holde fragtudgifterne nede, siger salgs- og indkøbschef Peter Nyboe.

”Vi vurderer hele tiden situationen. Det er muligt, at vi i fremtiden vil undersøge, om det er muligt at købe flere lokale varer, der ikke skal transporteres så langt og derved minimere fragtomkostningerne.”

Coop, Nemlig og Salling: Indkøbspriser stier bredt

Hos Nemlig.com forklarer kategoridirektør Jack Enevoldsen, at indkøbspriserne er steget ”på tværs af stort set alle vareområder”.

”De er drevet af stigende priser på råvarer, energi og transportomkostninger for vores leverandører. Vi har oplevet de største stigninger på mejeri, kaffe, kød og fisk, brød, tørvarer – men ingen områder har helt undgået prisstigninger,” siger han og uddyber, at selskabet gør alt, hvad man kan for at begrænse prisstigningerne ud mod kunderne og fastholder et prismatch garanti på mere end 1.800 varer.

Samme melding lyder fra presseansvarlig Jacob Krogsgaard Nielsen fra Salling Group, der som andre mærker de stigende priser på driftsomkostninger.

Indkøbsprisen på mejerivarer er blandt dem, der er steget mest, fortæller kategoridirektør fra Nemlig.com, Jack Enevoldsen. | Foto: Laura Bisgaard Krogh/Ritzau Scanpix
Indkøbsprisen på mejerivarer er blandt dem, der er steget mest, fortæller kategoridirektør fra Nemlig.com, Jack Enevoldsen. | Foto: Laura Bisgaard Krogh/Ritzau Scanpix

”Selvom vi oplever prisstigninger hos vores leverandører, forsøger vi at holde vores priser så lave som muligt, så vi også nu er konkurrencedygtige på tværs af hele dagligvaremarkedet. Prisstigningerne rammer bredt, og det kan ikke entydigt siges, hvor meget enkelte varegrupper stiger,” oplyser Jacob Krogsgaard Nielsen.

Hos Coop siger kommunikationsdirektør Jens Juul Nielsen, at presset fra leverandørsiden ikke kan undgås at påvirke priserne ude i butikkerne.

”Vi kæmper altid hårdt imod prisforhøjelser fra vores leverandører. Men i øjeblikket kommer de fleste leverandører med prisforhøjelser på grund af øgede omkostninger til energi og transport,” udtaler Jens Juul Nielsen og fortsætter:

”De prisforhøjelser er vi desværre nødt til at sende direkte videre til kunderne. Og samtidig stiger vores egne omkostninger til el og energi – så derfor undgår vi ikke fortsatte prisforhøjelser på rigtig mange varer. Selv om vi gør, hvad vi kan, for at holde dem på et minimum.”

Flere gule skilte

Ifølge forbrugerøkonom Ida Marie Moesby fra Nordea er det ikke nødvendigvis supermarkedernes omsætning, der bliver ramt først, hvis forbrugerne begynder at holde mere på pengene.

”Det er typisk luksusvarer og impulskøb, vi skærer fra, når priserne stiger. Det er de ting, vi kan undvære, og så bliver rejselysten samtidig mindre,” siger Ida Marie Moesby.

Krigen i Ukraine giver forstærket usikkerhed om prisudvikling, siger forbrugerøkonom Ida Marie Moesby fra Nordea. | Foto: PR/Nordea
Krigen i Ukraine giver forstærket usikkerhed om prisudvikling, siger forbrugerøkonom Ida Marie Moesby fra Nordea. | Foto: PR/Nordea

Spørger man partner i Deloitte Morten Gade Steinmetz, der har mode og tekstil-branchen som speciale, kan udviklingen udløse en endnu hårde priskonkurrence blandt detailselskaberne, og det kan igen gøre ondt på lønsomheden.

”Når inflationen stiger, som vi ser nu, betyder det typisk også, at renten begynder at stige. Det plejer at være et tegn på, at højkonjunkturen kan vende og måske ende ud i en lavkonjunktur. Historisk betyder det flere gule skilte i vinduerne med tilbud for at trække kunder til, men det gør også indtjeningen mindre og rammer forretningerne hårdt. Det så vi under finanskrisen,” siger Morten Gade Steinmetz.

Usikkerhed er steget

Ida Marie Moesby fra Nordea peger samtidig på den seneste internationale udvikling med Ruslands invasion af Ukraine som en ekstra faktor, der lige nu gør det svært at spå om, hvad det er for et sommerhalvår, der venter detailhandlen.

”Lige nu står vi i en lidt svær situation, hvad angår vores privatøkonomi, fordi vi ikke ved, hvordan invasionen af Ukraine vil påvirke. Priserne steg inden invasionen, men jeg tror, mange spørger sig selv, om de nu vil stige yderligere.”

”Vi er generelt velpolstrerede både som husholdninger og stat, men energiforsyningen af gas fra Rusland kan blive stærkt påvirket, og det kan igen påvirke budgetterne i den enkelte husstand. Omvendt går vi den rigtige sæson på året i møde, når det gælder omkostningerne til opvarmning,” siger Ida Marie Moesby.

Vil det skubbe til grænsehandlen?

”Vi ser generelt stigende priser i hele Europa, så det er et spørgsmål om, hvor meget der er at spare, men der kan stadig være noget at hente, fordi prisniveauet forholdsmæssigt er lavere. Det er også et spørgsmål om, hvor langt man har til grænsen, for benzinpriserne er også steget.”

Danmarks Statistik forventes at komme med udviklingstal for forbrugerpriserne for februar senere i denne uge.

Prischok kan ramme forbrugere: Dagligvarer kan stige med op til 20 pct.

Historisk få penge fra dankort-nethandel bliver misbrugt

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også