Guccis kinesiske chok giver genlyd på tværs af luksusmarkedet
Frygten for en opbremsning i forbruget blandt kinesiske kunder har forfulgt luksusindustrien i snart et år.
I sidste uge ramte problemets omfang et af modens største, men også mest udsatte mærker, Gucci. Den franske ejerkoncern Kering fik udslettet 9 mia. dollar af markedsværdien efter at have advaret om faldende salg i Kina.
Det skriver South China Morning Post.
En separat rapport viser, at eksporten af schweiziske ure til Kina, som er en førende kunde af avancerede ure, faldt i sidste måned. I mellemtiden forudser analytikere, at Kinas efterspørgsel efter luksusvarer vil falde yderligere i år.
De nedslående nyheder er det seneste bevis på, at en forventet stigning i forbruget blandt velhavende kinesere ikke bliver til noget. Mens nogle luksusbrands håndterer nedgangen bedre end andre, kan resten blive tvunget til at genoverveje, hvordan de driver forretning i Kina, startende med Kering.
Gør koncern sårbar
Gucci har længe været et af de mest ustabile af de store luksusbrands, og selskabets fremdrift er både steget og faldet baseret på hype omkring designere som Alessandro Michele og forgængeren Tom Ford.
Det gør ifølge avisen Kering meget sårbar over for ændringer i smag, da Gucci står for mere end to tredjedele af Kerings overskud.
Nogle mærker kan blive tvunget til at finde måder at reducere deres afhængighed af Kina på. Ifølge en rapport fra konsulenthuset Bain & Company forventes væksten i salg af luksusvarer i Kina i år at falde til encifret mod en vækst på 12 pct. i 2023.
”I usikre tider har de kinesiske forbrugere en tendens til at foretrække luksusvarer, der er mere tilbøjelige til ikke at miste værdi over tid,” siger Bruno Lannes, der er en af forfatterne til Bain-rapporten.