Pandora sprænger forventningerne til fjerde kvartal efter god højsæson

Smykkeselskabet har søndag offentliggjort foreløbige og ureviderede regnskabstal, som viser, at den organiske vækst for hele året landede på 8 pct. mod Pandoras egne forventninger på 5-6 pct.
Pandora har overgået sig selv flere gange i 2023 og har allerede opjusteret forventningerne til den organiske vækst tre gange. | Foto: Screeshot/pandora
Pandora har overgået sig selv flere gange i 2023 og har allerede opjusteret forventningerne til den organiske vækst tre gange. | Foto: Screeshot/pandora
AF MARKETWIRE

Pandora kom en del bedre ud af oktober, november og december 2023 end ventet, og derfor har smykkeselskabet offentliggjort en del af regnskabet en måned før planlagt.

Kvartalet, der indeholder både black friday og julen, har overrasket positivt, og den organiske vækst for hele året sprængte dermed alle forventningsrammer og landede på 8 pct. mod Pandoras egne forventninger på 5-6 pct.

I fjerde kvartal var den organiske vækst på 12 pct. mod 4 pct. i samme kvartal sidste år.

Pandora har overgået sig selv flere gange i 2023 og har allerede opjusteret forventningerne til den organiske vækst tre gange.

”Vi er meget tilfredse med vores resultater i højsæsonen, og hvordan vi nu kan slutte 2023. Det er tydeligt, at vores brand falder i god jord hos forbrugerne og fortsætter med at vinde styrke. Vores succes i 2023 er også et vidnesbyrd om det store arbejde, som Pandora-teams over hele verden udfører med at tage Phoenix-strategien til næste niveau,” siger topchef Alexander Lacik i en kommentar til regnskabet.

Omsætningen i fjerde kvartal endte på 10.800 mio. kr. mod 9900 mio. kr. i det tilsvarende kvartal året før.

Driftsresultatet (EBIT) var på 3700 mio. kr., svarende til en EBIT-margin på 34 pct.

Effektiv vækststrategi

For hele året endte de to poster på henholdsvis 7000 mio. kr. og 25 pct. Her var havde analytikerne i et estimat indsamlet i forbindelse med regnskabet for tredje kvartal ventet 6892 mio. kr. og 25,1 pct.

Og finansdirektør Anders Boyer siger da også, at det er ”svært ikke at være yderst tilfreds med både hele 2023 og også fjerde kvartal”.

Det siger finansdirektøren til MarketWire.

”Det er et kvartal, der viser, at den vækststrategi, vi lancerede i 2021 og som vi opdaterede ved vores kapitalmarkedsdag i London i oktober, virker. I andet kvartal havde vi en toplinjevækst på 11 pct. og nu her i årets største kvartal - fjerde kvartal - kunne skrue omsætningen en tak mere op med en vækst på 12 pct. Det kan vi kun være stole af og super tilfredse med,” siger Anders Boyer og fortsætter:

”Det er den højeste omsætning nogensinde for et kvartal - og det samme gælder for hele året. Det er første gang, at vi når over 10 mia. kr. i omsætning i et kvartal.”

Allerede forrige år var Pandora tæt på - men nåede ikke helt i mål:

”Vi endte lige under de 10 mia. kr. i kvartalet i 2022. Tager vi de sidste to år - så har vi lagt 5 mia. kr. på omsætningen. Så der er noget, der indikerer, at vi har fat i noget, der virker.”

Stærkere på tværs af virksomheden

Der er flere årsager til, at Pandora har haft vokseværk. Især i USA og Tyskland taler tallene sit tydelige sprog. Omsætningen i det amerikanske er i fjerde kvartal vokset til 3200 mio. kr. mod 2800 mio. kr. i fjerde kvartal forrige år. Og i det tyske har udviklingen været den samme - omsætningen er steget med 200 mio. kr. fra fjerde kvartal 2022 til i år, hvor den landede på 700 mio. kr.

”Det er faktisk et langt stykke af vejen den samme historie på tværs af kloden. Der er ikke en ”silver bullet”, hvor man kan sige, at det er forklaringen,” siger Anders Boyer.

Han peger på, at Pandora først og fremmest er blevet stærkere på tværs af hele virksomheden:

”Fra smykkedesign, til produktion, logistik, branding, og i hvordan vi møder kunderne ude i de sidste 60 centimeter, hvor vi står ”face-to-face” med dem i butikkerne,” siger han.

Smykkemarkedet globalt er delt mellem mange udbydere - og det er noget, Pandora arbejder med.

”Skal jeg nævne en ting, der er fællesnævner på tværs af kloden, og som nok er den væsentligste drivkraft - så er det brandet. Det har altid været kendt i verden - men den rejse vi startede for et års tid siden efterhånden, hvor vi ikke kun vil have at folk siger: Ja, jeg kender Pandora - vi vil også gerne have, at en større og større andel siger: Ja, jeg kender brandet - og jeg kan rigtig godt lide det. Og det er den del, der driver det hele - at brandet står stærkere,” siger Anders Boyer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også