Europæisk discountkæde varsler et "udfordrende" 2024

Særligt forbrugerne i Central- og Østeuropa har været udfordret, og det har ramt salget i Pepco Group, der står bag flere lavpriskæder.
Pepco Group står bl.a. bag discountkæden Poundland. | Foto: Peter Nicholls
Pepco Group står bl.a. bag discountkæden Poundland. | Foto: Peter Nicholls

Detailkoncern Pepco Group, der har butikker på tværs af en stor del af det europæiske marked, varsler, at ”kortsigtede salgsudfordringer” vil fortsætte ind i 2024, selvom udsigterne til overskudsgraden er i bedring, skriver Reuters.

Detailkoncernen, der er børsnoteret i Warszawa og står bag de tre brands og kæder Pepco, Poundland and Dealz, kom ud af seneste regnskabsår, der sluttede i september, med en vækst i 3,1 pct. i indtjening.

Til gengæld har salget i det indeværende regnskabsår dog været blandet med et foreløbigt omsætningsfald på 3,1 pct. frem til 26. november. Koncernen har ikke udsendt indtjeningsforventninger, og det har været med til at sende aktierne i Pepco Group ned med 6 pct., melder Reuters.

Ifølge koncernen har makroøkonomi og lav forbrugertillid udfordret særligt Central- og Østeuropa og resulteret i et lavere salg end forventet.

I Storbritannien var kæden Poundlands salg en anelse over samme periode seneste år, hvilket ifølge Reuters afspejler en vækst i emballerede forbrugsvarer, men omvendt en nedgang inden for tøj.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også