Pandora-topchef: "Vi tager markedsandele i negativt smykkemarked"

”Vi ser først og fremmest en bred fremgang i alle vores markeder,” siger Alexander Lacik.
Alexander Lacik står i spidsen for Pandora. | Foto: Stine Bidstrup
Alexander Lacik står i spidsen for Pandora. | Foto: Stine Bidstrup
AF MARKETWIRE

Pandora har for tredje gang i år skruet op for forventningerne til, hvordan 2023 lander. At smykkeselskabet gang på gang får bredere smil på skyldes flere ting.

Det siger topchef Alexander Lacik til MarketWire.

”Det er vanskeligt at skille det varme vand fra det kolde. Men der er især to ting, der er gået godt for os,” siger han om opjusteringen, der kom i forbindelse med regnskabet for tredje kvartal.

Meget er gået i den rigtige retning for Pandora, siden ledelsen for et år siden sad og så i krystalkuglen for 2023:

”Da vi for et års tid siden sad og så på, hvordan 2023 kunne spænde af, så vi hen mod vanskelige betingelser med mulig recession, høje renter og arbejdsløshed - altså et ganske hårdt marked,” siger Alexander Lacik.

Men trods de dystre udsigter, der i første omgang gav en prognose på en organisk vækst på mellem negative 3 pct. og positive 3 pct., så har Pandora i forbindelse med alle tre kvartalsregnskaber i år opjusteret - og nu senest til 5-6 pct.

”Vores varemærke har overpræsteret, og vi tager markedsandele i et ellers negativt smykkemarked. Vi ser først og fremmest en bred fremgang i alle vores markeder. Og da vi er mange steder, har vi spredt risikoen,” siger topchefen.

Ændret medieindsats

Alene i tredje kvartal lander den organiske vækst på 11 pct. mod ventet 6 pct. af analytikerne.

”At væksten var så høj i juli, august og september skyldes to faktorer: Vi tror, at under sensommeren var der en del sydeuropæere, der holdt ferie hjemme også. Og vi har indikationer på, at ”domestic tourism” bidrager til resultatet i tredje kvartal,” siger smykkechefen og fortsætter:

”Vi kan også ser, at vores ændrede medieindsats virker. Vi er gået mere og mere fra at købe os til reklamer til at bruge de sociale medier, skabe events og bruge influencers. Og det har alt sammen givet effekt.”

Pandora har også været med på modeuger i blandt andet New York og i København, hvor selskabets diamanter blev lanceret.

”Vi kan også se, at interaktionen på de sociale medier er steget. Vi har fået folk ind i butikkerne. Og vi ved, at når de først er kommet ind, så køber de også noget,” siger Alexander Lacik.

Godt tilfreds

Alexander Lacik har særligt øjnene rettet ét sted, når han skal fremhæve noget fra kvartalsrapporten.

”Et af de helt store lyspunkter i kvartalet er, at vores bruttomargin rammer ”all time high” med 79 pct. Det viser, at vores indtjeningsmodel er meget stærk,” siger han.

Bruttomarginen er steget fra 76,7 pct. i tredje kvartal sidste år. Og den er blandt andet drevet af en succesfuld prisstrategi og en god blanding af varer på de forskellige markeder. Også en positiv effekt fra effektiviseringer på produktionsfaciliteterne i Thailand påvirker kvartalet.

”Det, der er vigtigt for os, er, at vores indtjeningsmodel er vældig stærk. Når man har en høj bruttomarginal, så er der penge tilovers. Så at den er på ”all time high” er noget, vi er meget tilfredse med,” siger Alexander Lacik.

Valutakurserne gav noget modvind i kvartalet – især drevet af dollar, mens råvarer trækker i den anden retning.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også