Analytikere venter mindre opjustering i forbindelse med Pandora-regnskab

Både Jyske Bank og Nordea ser argumenter for at Pandora kan sigte højere.
Foto: Screeshot/pandora
Foto: Screeshot/pandora
AF MARKETWIRE

Gennem to opjusteringer er Pandora gået fra en forventning om et muligt fald i væksten i 2023 i starten af året, til at pilen nu peger på positiv vækst.

Og der kan muligvis være mere på vej, når smykkeselskabet kommer med regnskab for tredje kvartal 8. november.

Det vurderer flere analytikere forud for regnskabet.

Pandora har allerede løftet sløret for, hvordan det gik de første seks uger af kvartalet, hvor kunderne fortsatte med at komme ind i butikkerne og den sammenlignelige vækst (like-for-like væksten) lå omkring 5 pct.

”Det er et godt stykke over selskabets forventninger for andet halvår, hvor Pandora implicit har guidet for en like-for-like vækst på minus 1 til plus 3 pct.,” skriver analytiker i Jyske Bank, Janne Vincent Kjær, i en analyse inden regnskabet.

”Vi ser dog ikke tegn på nogen nævneværdig afmatning i kundetrafikken sammenlignet med de første seks uger, hvilket ellers ligger i Pandoras antagelser.”

Ser ikke afmatning

Janne Vincent Kjær peger også på, at smykkesalget i USA har været ”nogenlunde” stabilt med et fald i smykkesalget på 3 pct. i august, hvilket er en mindre forbedring sammenlignet med juli. 

”Samme tendenser gør sig gældende i Storbritannien, og antallet af Google-søgninger på Pandora viser en klar opadgående trend hen over sommeren på globalt plan,” siger Janne Vincent Kjær.

Jyske Bank venter derfor en like-for-like vækst på 4,2 pct. i kvartalet og ser mulighed for, at væksten kan gå hen og overraske positivt, da konsensus ligger med en forventning om en like-for-like vækst på 3,7 pct.

”Der kan derfor være lagt op til endnu en indsnævring af forventningsintervallet i opadgående retning, hvilket også er afspejlet i forventningerne i markedet, hvor konsensus ligger i toppen af intervallet for året på 2-5 pct.,” skriver Janne Vincent Kjær.

Ifølge et estimat indsamlet af Pandora selv, venter analytikerne, at den organiske vækst lande på 6 pct. i kvartalet og 5 pct. for hele 2023.

Nye kollektioner driver

Også Nordeas analytiker Martin Brenøe forventer, at Pandora fastholder det gode momentum kvartalet ud på trods en begyndende opbremsning i sektoren:

”Det vil være drevet af den vellykkede lancering af flere nye kollektioner og selskabets tilføjelse med mulighed for gravering (i butikkerne),” skriver han i en analyse.

Han peger på de mange kampagner, der går viralt samt vækst fra nye produkter går, at Pandora kan imødegå en mindre nedgang i forbrugernes forbrug i fjerde kvartal.

”Vi forventer derfor en organisk vækst på 5 pct. i 2023 og forventer, at Pandora hæver sine forventninger for organisk vækst til 4-6 pct.,” skriver Martin Brenøe.

Jyske Bank fremhæver da også, at Pandora til trods for en mindre opbremsning i år har formået at få væksten tilbage efter en periode med negative vækstrater i 2018-2020.

”Men indtil videre har salget ud af butikkerne holdt sig oppe på et fornuftigt niveau. Det vidner om, at salget er mere modstandsdygtigt, end vi umiddelbart havde frygtet,” påpeger Janne Vincent Kjær.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også