Bestseller-boss i klubtrøjen: Detailprofiler investerer flittigt i dansk fodbold

En række store detailvirksomheder og -profiler sidder nu på hele eller dele af flere store danske fodboldklubber. Sportsøkonom Kenneth Cortsen ser det som en måde for at give tilbage til lokalområdet.
Smilene er store i både FC Midtjylland og Bestseller, efter modeprofilen Anders Holch Povlsen via sit investeringsselskab Heartland tirsdag købte sig ind i fodboldklubben. | Foto: Ernst van Norde
Smilene er store i både FC Midtjylland og Bestseller, efter modeprofilen Anders Holch Povlsen via sit investeringsselskab Heartland tirsdag købte sig ind i fodboldklubben. | Foto: Ernst van Norde

Det var beskrevet på forhånd, men tirsdag blev det bekræftet.

Bestseller-ejer og -direktør Anders Holch Povlsen har via sit investeringsselskab Heartland købt den tidligere ejer af FC Midtjylland Matthew Benham ud af fodboldklubben og har erhvervet sig en aktiemajoritet på 95,5 pct. i de trefoldige danske mestre. Derudover har han opkøbt samarbejdsklubben C.D. Mafra i den næstbedste portugisiske række.

I forvejen ejede Anders Holch Povlsen 25 pct. af FC Midtjylland efter sin investering i 2021, men med investeringen sætter han streg under sit ejerskab, der har skrevet ham ind på en prominent liste af detailprofiler og -selskaber med ejerskaber i danske fodboldklubber.

I august 2022 var Povl Davidsen, formand og medejer af den sønderjyske byggemarkedkæde Davidsen Tømmerhandel, en del af en investorgruppe, der købte de nu tidligere amerikanske ejere ud af fodboldklubben Sønderjyske og igen bragte klubben tilbage på lokale hænder.

Bag Superliga-klubben OB med base i Odense står den fynske rigmand Niels Thorborg, der står i spidsen for og ejer koncernen 3C Groups med bl.a. hvidevarevirksomheden L’easy i porteføljen. Niels Thorborg ejer 100 pct. af OB.

Derudover ejer Lars Larsen Group 5-10 pct. af Silkeborg IF, mens forretningsmanden Jacob Andersen, der i fjor opkøbte Humac-kæden fra russiske hænder, ejer en tredjedel af 1. divisionsklubben Vendsyssel FF.

Betydelig CSR-værdi

Ifølge Kenneth Cortsen, sportsøkonom på Professionshøjskolen UCN, giver det rigtig god mening for store virksomheder eller ledende erhvervsprofiler at købe sig ind i sport, da det kan være med til at åbne nye døre forretningsmæssigt.

”Professionel sport og i særdeleshed fodbold er sindssygt populært og rører mange mennesker. Når det så er sagt, er fodbold en netværksøkonomi og -struktur, hvor professionel fodbold kan være med til at flytte kunder og markedsandele, i og med at professionel fodbold er en stor markedsføringsplatform.”

Han hæfter sig især ved, at de tidligere nævnte detailprofiler alle stammer fra og har forretning tæt på de klubber, de har investeret i, således at de er med til at understøtte den regionale klub. Det gør sig også gældende for Anders Holch Povlsen, der selv holder til i Brande med Bestseller-koncernen – tæt på FC Midtjyllands hovedbase i Ikast.

”Han er afhængig af arbejdskraft og den velvilje, der også er blandt folk i den pågældende region. Brande-området er et eksempel på det, der rammer direkte ned i hjertet på FC Midtjylland som region og er med til at understøtte FC Midtjylland som fodboldklub. Så at han nu er med til at løfte regionens fodboldmæssige flagskib, som er et kulturelt gode, giver både goodwill for Anders Holch Povlsen og Bestseller og indeholder også en CSR-værdi.”

En del af den CSR-værdi kommer i praksis til udtryk i, at FC Midtjylland vil etablere et nyt førende kvindefodboldhold i Danmark fra sommeren 2024, der skal spille med Heartlands logo på trøjen. 

Etableringen af et nye kvindefodboldhold er ifølge Lise Kaae, der som adm. direktør i Heartland holder styr på alle Anders Holch Povlsens investeringer, en væsentlig del af investeringen.

”Som en familievirksomhed har vi stor interesse i at bidrage til at styrke det samfund, vi er en del af, og hjælpe gode ideer med at vokse. Stærke fællesskaber har en helt særlig værdi, og derfor ønsker vi, at FC Midtjylland skal fortsætte med at være et samlingspunkt for mange,” siger hun i en pressemeddelelse.

Bag den fynske fodboldklub OB står erhvervsprofilen Niels Thorborg, der står bag koncernen 3C Groups med alt fra ejendomsinvesteringer til industri og retail. | Foto: Martin Sylvest
Bag den fynske fodboldklub OB står erhvervsprofilen Niels Thorborg, der står bag koncernen 3C Groups med alt fra ejendomsinvesteringer til industri og retail. | Foto: Martin Sylvest

Giver tilbage til regionen

Ifølge Kenneth Cortsen kan investeringen i FC Midtjylland sagtens komme Bestseller-koncernen til gode rent forretningsmæssigt på sigt.

”Det er også et spørgsmål om aktiviteter for forretningsforbindelser og ikke mindst medarbejderpleje. For en mand, der har sådan en pengetank, er det også nogle gange et spørgsmål om, at han selvfølgelig har en interesse i at skubbe til lokomotivet FC Midtjylland og den rejse, klubben har været igennem siden 2014 med Matthew Benhams opkøb,” siger Kenneth Cortsen med henvisning til den fremgang klubben har haft.

”Men det interessante her er jo, at han giver tilbage til regionen. Og skulle han gå hen og tabe lidt på den her investering, så vil det, han taber på gyngerne, helt klart blive opvejet af det, han vinder på de store karruseller qua de andre succesfulde forretningsaktiviteter, han har,” uddyber Kenneth Cortsen.

Ifølge Forbes er Anders Holch Povlsen Danmarks rigeste mand med en personlig pengetank på i underkanten af 50 mia. kr.

Heartland-selskabet ejer bl.a. betydelige andele i detailvirksomheder som Matas, Coolshop, Whiteaway, Nemlig.com, Normal samt liveshoppingvirksomheden Easy Live Sales.

Det er ikke kun et dansk fænomen, at store detailprofiler står bag fodboldklubber. I årevis stod Mike Ashley, stifter og ejer af først sportskæden Sports Direct med nu over 800 butikker i Storbritannien og senere hele Frasers Group-koncernen, bag den engelske fodboldklub Newcastle.

Mike Ashley solgte klubben i 2021 til den statsejede saudiarabiske investeringsfond Public Investment Fund (PIF), der kontrolleres af den saudiarabiske kronprins Mohammad bin Salman, efter Newcastles fans i flere år havde været utilfreds med ejerskabet.

Ifølge Claus Steinlein, adm. direktør i FC Midtjylland, betyder Anders Holch Povlsens aktiemajoritet ikke, at den lyssky erhvervsprofil bevæger sig endnu mere ud i offentligheden. | Foto: Ernst van Norde
Ifølge Claus Steinlein, adm. direktør i FC Midtjylland, betyder Anders Holch Povlsens aktiemajoritet ikke, at den lyssky erhvervsprofil bevæger sig endnu mere ud i offentligheden. | Foto: Ernst van Norde

En kulturel gode

Ifølge Kenneth Cortsen kan man ikke entydigt sige, om opkøb af fodboldklubber fra dansk erhvervsliv alene er interessebaseret eller forretningsmæssigt drevet. I de fleste tilfælde er det begge faktorer, der trækker.

”Professionel fodbold i Europa er meget drevet af win maximization, altså meget fokus på at vinde – og det koster jo nogle penge. Men formår man at gøre det igen og igen, kan der sagtens være en fornuftig økonomi koblet til det, fordi man så bliver i stand til at kvalificere sig til europæiske turneringer og sælge spillere, der kan hæve en klubs værdiansættelse over tid,” siger han og tilføjer:

”Men når vi taler dansk kontekst med Anders Holch Povlsen, er det for ham også et spørgsmål om at have nogle forretningsaktiviteter, der er rodfæstet i den region, hvori han investorer. Det er et spørgsmål om community goodwill, at han giver tilbage til et lokalområde og investerer i en fodboldklub, som også er et kulturelt gode for de mennesker, han laver forretning med, og de mennesker, der arbejder i hans virksomhed og færdes i regionen.”

I de seneste årtier har store investeringsfonde, rigmænd og statsejede selskaber gradvist købt sig mere og mere ind i topklubber over hele verden. Kenneth Cortsen vil da heller ikke afvise, at danske erhvervsprofiler fra enten detailbranchen eller andre dele af erhvervslivet i fremtiden vil tage en større bid af dansk fodbold.

”Alt efter, hvad der sker i europæisk fodbold, tror jeg, at det bliver en blanding (af regionale og udenlandske investorer, red.), for i sidste ende er det et spørgsmål om både adgang til kapital i form af kroner og ører, men også andre former for kapital, fx viden. Nu ser vi det i FC Midtjylland, men vi har før set det i andre danske klubber,” siger Kenneth Cortsen og henviser til Brøndby og FC København, der har erhvervsprofiler som Jan Bech Andersen og Lars Seier i ejerkredsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også