Prominent erhvervsprofil køber sig ind i dansk fodboldklub

Fodboldklubben Sønderjyske, der i seneste sæson rykkede ned fra Superligaen, er kommet på danske hænder igen, efter en kreds af lokale investorer har købt klubben af den amerikanske Platek-familie.
De nye ejere er erhvervsmanden Povl Davidsen, der er formand og har stor indflydelse i den mangeårige Sønderjyske-sponsor Davidsens Tømmerhandel, og Morten Kristoffer Larsen og sønnen Markus Kristoffer Larsen, der ejer en række virksomheder i det sydlige Jylland.
Det oplyses ikke, hvor stor en andel af ejerskabet de hver især besidder.
Under det amerikanske ejerskab oplevede Sønderjyske en sportslig nedtur. Derfor er klubben for første gang siden 2007/08-sæsonen at finde i landets næstbedste fodboldrække.
Sammenhold og ydmyghed
Med ejerskiftet skal der findes tilbage til de dyder, der sikrede Sønderjyske kontinuerlig fremgang på og uden for fodboldbanen.
Sammenhold, ydmyghed, ansvarlighed og hårdt arbejde bliver således nøglen til succes, lyder det fra de nye ejere.
”De værdier har rødder langt ud i den sønderjyske muld og skal kunne føles i alt, lige fra hvad spillerne leverer på banen, over den måde vi vil investere på, til hvordan vores fans og sponsorer oplever klubben.”
”Sønderjyske er skabt ved at lægge lag på lag, og det vil vi fortsætte med, og de klassiske Sønderjyske-værdier vil blive prioriteret højt,” siger Markus Kristoffer Larsen.
Povl Davidsen supplerer:
”Vi har haft uforglemmelige oplevelser i Superligaen, pokalfinaler og i Europa, og vi har altid haft en stor tro på et fælles fodboldprojekt i Sønderjylland.”
”Det er vigtigt, at regionen har et fodboldhold, som spiller med på øverste hylde, og det er vigtigt, at vi står sammen om det, hvis det skal lykkes,” siger Davidsens Tømmerhandel-formanden.
De nye ejere skal bruge den kommende tid på at nedsætte en ny bestyrelse og direktion.
Sønderjyske har fået en god sæsonstart i 1. division med to sejre i to kampe og en målscore på 7-2.
Familieejet tømmerhandel fortsætter voldsom vækst med trecifret millionoverskud
Dansk byggemarkedskæde skærer flere produktgrupper fra i ny strategi