Pandora-topchef: Ny opjustering viser styrken i selskabet

Guldbelagte smykker og to nye kollektioner driver udviklingen, der får Pandora til at opjustere forventningerne til den organiske vækst.
"Det er baseret på resultaterne fra første og andet kvartal – plus den trend vi har set i de første seks uger i dette kvartal." siger Pandora-topchef Alexander Lacik om ny opjustering. | Foto: Pandora/pr
"Det er baseret på resultaterne fra første og andet kvartal – plus den trend vi har set i de første seks uger i dette kvartal." siger Pandora-topchef Alexander Lacik om ny opjustering. | Foto: Pandora/pr
AF MARKETWIRE

Pandoras opjustering til en organisk vækst på 2-5 pct. mod før minus 2 til plus 3 pct. er en refleksion af styrken i selskabet.

Det siger Pandoras topchef, Alexander Lacik, til MarketWire tirsdag morgen.

”Det er jo den anden justering, vi kommer med i år, som viser et ret stort skifte. Men det er baseret på resultaterne fra første og andet kvartal – plus den trend vi har set i de første seks uger i dette kvartal. Det viser styrken i selskabet,” siger han.

At væksten har udviklet sig bedre end ventet, skyldes flere ting, der ikke var til at forudsige i starten af året.

”Da vi gik ind i året, så vi, at der var en negativ markedsudvikling, hvilket gjorde det sværere at vokse. Man kan tage markedsandele – men det betyder ikke nødvendigvis vækst i resultaterne.”

”Markederne har ikke nævneværdigt forbedret sig – så det vi ser, er en outperformence fra Pandora,” siger Alexander Lacik.

De bedre end ventede forventninger er drevet af et par ting, påpeger topchefen. Det er blandt andet guldbelagte smykker - kaldet Shine - på de forskellige kollektioner. Især på den største: Moments.

”Og på toppen af det har vi to nye kollektioner: Pandora Me og Timeless. I andet kvartal er de i positivt territorium – Pandora Me stiger i kvartalet med 17 pct. og Timeless, der er en meget større kollektion, stiger med 7 pct. i det sammenlignelige salg. Så det er meget positivt. Moment er på 0 pct. – men i negative markeder betyder det, at du øger din markedsandel,” forklarer Alexander Lacik.

Me-kollektionen solgte i kvartalet for 194 mio. kr. mod 159 mio. kr. i perioden året før, mens salget af smykker i Timeless steg til 880 mio. kr. fra 788 mio kr. i andet kvartal 2022. Moments er det helt store trækdyr i smykkeselskabet, og salget var i andet kvartal på 4570 mio. kr. mod 4459 mio. kr. året før.

Fordel af være spredt geografisk

Der er stor forskel blandt landene på, hvordan salget af smykker fra Pandora går. Mens de europæiske markeder er stabile, ligger USA fladt.

”Men vi har en række andre markeder, som vi normalt ikke rapporterer om - men samlet er de vokset organisk med 21 pct. og sammenligneligt med 12 pct. Der har vi lande som Portugal, Mexico, Østrig, Tyrkiet, Spanien med flere. Så her vi ser fordelen ved at have en bred geografisk spredning,” siger Pandoras direktør og fortsætter:

”Der vil jo altid være markeder, der er i plus, mens andre er negative.”

Samlet set er det dog en bedre end ventet udvikling, der driver årets andet opjustering af Pandora-resultaterne.

”Det, vi ser nu her i sommerperioden, er en vældig stærk og større trafiktilvækst, end vi havde forventet. I kvartalet gik trafikken frem med 18 pct. Og vi ser, at det fortsætter frem henover sommeren,” siger Alexander Lacik.

”Det ser ud til, at folk mere holder ferie hjemme i stedet for at rejse væk - og det betyder, at de blandt andet kommer ind og køber smykker hos Pandora,” siger han.

Topchefen oplyser, at turisterne kun lægger omkring 2 pct. af den samlede omsætning i Pandoras butikker, når de er ude og rejse.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også