Norsk genbrugsplatform lancerer salg af overskudstøj fra danske brands
Den norske genbrugsplatform Tise, der kom til Danmark i 2021, har lanceret et nyt samarbejde med 15 modebrands, hvor de kan sælge produkter, som enten har mindre fejl eller er i overskud på hylderne eller lageret.
Samarbejdet skal initiativet være med til at vende udviklingen omkring modebranchens stigende CO2-aftryk og modvirke tøjspild.
”Vi ønsker at give alt det gode tøj, der stadig ligger på hylderne, en ny chance. Derfor er vi gået sammen med en række fantastiske danske brands om konceptet ’Second Chance’, hvor de kan sælge flotte og ubrugte pieces, der ellers har ligget stille på hylderne,” siger Emil Nissen, der er ansvarlig for samarbejdet hos Tise i Danmark.
Ved lanceringen søndag har de 15 brands sat 250 produkter til salg, der enten mangler en knap, har fejl i syningen eller bare er i overskud. Netop disse produkter ender ofte i skraldespanden eller bliver destrueret. Ifølge en analyse fra Econet smides der næsten 700 ton tøj ud i Danmark hvert år, uden at det nogensinde er blevet brugt.
”Med konceptet ønsker vi at tage endnu et skridt på vejen mod en mere cirkulær model for modeindustrien og inspirere flere danskere til at købe secondhand,” siger Emil Nissen.
Ifølge Tise selv har platformen 400.000 brugere, og den har hidtil været en platform, hvor private forbrugere kan sælge deres brugte tøj. Men i Norge har overskudssalg fra modebrands været en del af platformen siden 2021. I dag er 40 brands med i samarbejdet i Norge, og Tise håber, at samarbejdet i Danmark vokser til samme størrelse.
Ud over det danske og norske marked er Tise også til stede i Sverige og Finland. Ifølge platformen selv har den 2 mio. brugere på appen.
Relaterede artikler
Norsk genbrugsplatform finder ny landechef i Danmark
For abonnenter