H&M's klimaaftryk falder – men modekæmpens mål kræver acceleration

Ovenpå en stigning i 2021 har det svenske modeselskab i 2022 reduceret sine CO2-emissioner med 5 pct. Målet er at halvere dem inden 2030. 
H&M Group står udover kæden H&M bl.a. bag Cos, Weekday, Monki, & Other Stories og Arket. | Foto: Stine Bidstrup
H&M Group står udover kæden H&M bl.a. bag Cos, Weekday, Monki, & Other Stories og Arket. | Foto: Stine Bidstrup

I starten af 2022 ”styrkede” den svenske modegigant H&M Group med egne ord ambitionerne for sin globale forretning: Inden 2030 vil selskabet have fordoblet sit salg fra 2021-niveau og samtidig have halveret sine drivhusgasudledninger sammenlignet med baseline-året 2019. 

Modeselskabets årsrapport for 2022 viser fremgang på begge fronter – dog størst på den kommercielle side, hvor salget af modetøj er steget med 12 pct. til 224 mia. svenske kr. 

I løbet af sidste år er H&M’s klimaaftryk faldet med 5 pct. Det lander dermed tilbage på niveauet fra corona-året 2021, hvor H&M’s salg steg med 6 pct. 

Samlet set har H&M med de nye tal reduceret sin CO2-udledning 8 pct., siden selskabet begyndte at tælle i 2019. 

Inden 2030 har det multinationale modefirma sat sig for at reducere udledningerne med 56 pct. i hele værdikæden. Målet om 56 pct. gælder for alle tre scopes i klimaregnskabet – med en enkelt vigtig fodnote: 

H&M’s scope 3-målsætning inkluderer nemlig ikke de emissioner, der opstår i brugsfasen af virksomhedens solgte produkter. Det skærer i 2022 lige 1,4 mio. ton, eller omkring en femtedel, af modekæmpens udledninger. 

Inklusive brugen af H&M’s produkter, der især indebærer emissioner fra vask og tørretumbling, rammer gruppens klimaaftryk i 2022 7,2 mio. ton CO2e. Uden ligger det på 5,7 mio. ton. 

Senest i 2040 har det svenske selskab som målsætning af nå netto-nul-udledning. 

Uklar implementering

For at nå sine midlertidige klimamål for 2030 skal H&M altså accelerere sine reduktioner fra et gennemsnit på omkring 2,6 pct. om året til 8 pct. henover de næste otte bæredygtighedsrapporter. Der er da heller ingen tvivl om, at H&M’s målsætninger er ambitiøse og som udgangspunkt lever op til Paris-aftalens mål om at holde verdens temperaturstigninger på under 1,5 grader. 

Det vurderede den internationale NGO New Climate Institute sidste år, efter at have gennemgået H&M’s bæredygtighedsrapport for 2021. 

Til gengæld fremhævede NGO’en, at det fortsat er uvist, præcis hvordan H&M vil opnå de ønskede reduktioner, og påpegede visse svagheder i modeselskabets fremgangsmåde indtil videre. 

Det fremgår heller ikke umiddelbart klart af H&M’s rapport for 2022, hvilke initiativer der har været med til at sænke aftrykket. 

Dog skriver H&M, at antallet af leverandørfabrikker, der kører på kulkedler, er faldet fra 91 til 70. Andelen af vedvarende elektricitet i H&M’s egen drift er til gengæld faldet en anelse i 2022, hvilket primært skyldes, at selskabet ikke længere køber grønne certifikater i Rusland. 

Sidste år besluttede modekoncernen at afvikle sin forretning i Rusland som følge af krigen i Ukraine, og i november var selskabets 172 butikker i landet permanent lukket.

H & M Hennes & Mauritz

Netop brugen af certifikater har New Climate Institute tidligere kritiseret H&M for, idet de generelt ikke bidrager til nye installationer af vedvarende energi. Derfor er de ifølge NGO’en ”ikke en passende metode for virksomheder til at reducere deres emissioner fra elektricitet.” 

Det svenske selskab har dog også underskrevet flere såkaldte PPA’er (power purchase agreements) eller elkøbsaftaler, der blandt andet fører skal føre til etableringen af en stor solcellepark i Sverige – hvilket fremhæves som positive takter. 

Cirkulære bevægelser

En stor del af H&M’s bæredygtighedsstrategi går også ud på at øge andelen af genbrugte materialer i tøjproduktionen og at satse mere på cirkulære forretningsmodeller. 

I 2025 går gruppen efter at 30 pct. af de brugte materialer skal være genbrugte, og i 2022 er denne andel steget til 23 pct. Hvilken effekt dette har på klimaaftrykket fremgår dog ikke, selvom råmaterialer, produktionen af tekstiler og tøj udgør over 50 pct. af H&M’s scope 3-aftryk. 

Om to år går gruppen efter kun at bruge genbrugt polyester, efter sidste år at have ramt en andel på 74 pct., hvilket ifølge H&M har et ”markant” lavere CO2-aftryk end ny polyester, der fremstilles af olie. 

H&M har ikke sat noget tal på, hvor stor en del af salget, der i fremtiden skal komme fra cirkulære forretningsmodeller. Indtil videre lyder selskabets målsætning at ”investere og skalere cirkulære systemer på tværs af forretningen”. 

Modeselskabet er blandt andet gået ind i gensalg med secondhand-platformen Sellply, hvis salg steg med 85 pct. i 2022 på tværs af 24 markeder. Sellply ventes at nå op på et salg på 1 mia. svenske kr. i år. Dette svarer altså fortsat til under en halv procent af et samlet salg på 224 mia. svenske kr., der efter planen næsten skal fordobles. 

Fra New Climate Institute lyder bekymringen, at de cirkulære initiativer kun kan bidrage til at reducere emissionerne betydeligt, ”hvis de opskaleres til det punkt, hvor de fører til en markant reduktion i antallet af nyt tøj, der produceres.” 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også