H&M mere end fordobler resultat i første kvartal trods Rusland-exit

Modeselskabet H&M har øget sit salg og overskud i første kvartal, trods 172 lukkede butikker i Rusland. (Opdateret)
Resultatet var hjulpet undervejs af en opskrivning på en lille milliard svenske kroner af associerede virksomheder – primært tøjhandelsplatformen Sellpy. | Foto: Jens Dresling
Resultatet var hjulpet undervejs af en opskrivning på en lille milliard svenske kroner af associerede virksomheder – primært tøjhandelsplatformen Sellpy. | Foto: Jens Dresling
AF Ritzau

(Opdateret kl. 12.00)

Den svenske modekoncern Hennes & Mauritz (H&M) har øget både sin omsætning og sit resultat de seneste tre måneder.

Det viser H&M’s regnskab for første kvartal, som er blevet offentliggjort torsdag.

Kvartalet strækker sig fra december til og med februar, og i den periode har H&M tjent 540 millioner svenske kroner. Det svarer til omkring 356 millioner kroner.

Det er over dobbelt så meget, som i samme kvartal året før.

”Starten af året viser, at vi har taget yderligere skridt mod målet om at opnå en overskudsgrad på ti procent allerede næste år,” siger Helena Helmersson, der er administrerende direktør i H&M, i en kommentar til regnskabet.

Overskudsgraden viser, hvor stor en andel af en virksomheds salg der ender som indtjening.

I det seneste regnskabsår var H&M’s overskudsgrad på 3,2 procent, mens den var på 7,7 procent året før.

Sidste år besluttede modekoncernen at afvikle forretningen i Rusland og Belarus. Ved udgangen af november var selskabets 172 butikker i Rusland permanent lukket.

Det viser sig i H&M’s salgstal for første kvartal. Her er den eneste region med tilbagegang i salgstallene Østeuropa, hvor Rusland, Belarus og Ukraine indgår.

Her er salget gået 21 procent tilbage i svensk valuta. Regner man derimod ikke Rusland, Belarus og Ukraine med, er salget i regionen steget med 23 procent, skriver H&M i regnskabet.

Foruden H&M ejer koncernen også mærker som Monki, Cos, Weekday, & Other Stories og Arket.

Ifølge Helena Helmersson yder de mærker et ”stadig vigtigere bidrag til koncernens vækst”.

Arket, som er et af de nyere skud på stammen, har ifølge topchefen tredoblet sit salg siden 2019.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også