Taskesalget stiger for fransk luksuskoncern

Hermes’ omsætning steg med 26 pct. i fjerde kvartal sidste år. 
En Birkin-taske under produktion på franske Hermes' fabrik i Seloncourt. | Foto: Benoit Tessier
En Birkin-taske under produktion på franske Hermes' fabrik i Seloncourt. | Foto: Benoit Tessier
AF MARKETWIRE

Den franske luksusvarekoncern Hermes viser, at den var immun over for indkøbsforstyrrelser i Kina, hvor salget er steget i fjerde kvartal, da velhavende forbrugeres appetit på de ikoniske Birkin-tasker og andre lædervarer forblev stærke.

Salget steg 23 pct. i de tre måneder frem til udgangen af december, hvilket er over analytikerprognosen indsamlet af Bloomberg News på 17 pct.

Her er den positive overraskelse især trukket af den største division, lædervarer og sadelmagervarer, der sælger Birkin-tasken, der steg med 25,3 pct. mod en ventet stigning på 14,1 pct.

Den opløftende udvikling i lædervaredivisionen er ifølge Hermes trukket af en vedvarende høj efterspørgsel samt et gunstigt sammenligningsgrundlag.

Geografisk er salget bedre end ventet på alle de primære markeder med vækstrater på 40,8 pct. for USA og 23,9 pct. for Frankrig blandt de mest bemærkelsesværdige.

Samlet set steg omsætningen med 26 pct. til 2,99 mia. euro, hvor analytikerne ventede 2,84 mia. euro.

For hele 2022 steg driftsindtjeningen med 33 pct. til 4,70 mia. euro mod ventet 4,54 mia. euro.

Hermes stiller også et udbytte på 13 euro i udsigt, hvilket også overrasker positivt i forhold til analytikernes forventning på 10,53 euro.

Luksusvaregiganten, der har nået en markedsværdi på 184 mia. euro, hvilket er nok til en 10. plads i Stoxx 600-indekset målt på markedsværdi, vil betale en ekstraordinær bonus på 4000 euro til alt globalt personale i slutningen af februar.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også