DetailWatch

Franske luksusbrands er i høj kurs på børsen

I et ellers usikkert marked har virksomhederne bag en række luksusbrands som bl.a. Louis Vuitton og Gucci medvind på børsen. Analytikere peger bl.a. på en mindre konjunkturfølsom målgruppe som årsag, skriver Børsen.

Louis Vuitton er et af hovedmærkerne i den franske modekoncern LVMH | Foto: Martin Bubandt

De store, franske modekoncerner LVMH, Hermes og Kering, der bl.a. står bag luksusbrands som Louis Vuitton, Hermes og Gucci, har med kursstigninger de seneste tre måneder på henholdsvis 14 pct., 20 pct. og 11,5 pct. klaret sig bedre på børsen end resten af markedet, skriver Børsen.

Ifølge Lars Skovgaard Andersen, der er investeringsstrateg i Danske Bank, er en del af forklaringen på kursstigningerne, at målgruppen for de eksklusive designerbrands er mindre følsom over for den galoperende inflation og de stigende renter, der på det seneste har sendt forbrugertilliden til tælling og skabt større usikkerhed i markedet.

“Fremgangen skyldes, at luksussegmentet er mindre påvirket af inflationen. Dem, der har råd til at købe luksus, bliver ikke påvirket af de stigende priser som os andre. De har stadigvæk masser af råderum,” siger Lars Skovgaard Andersen til Børsen.

Han bakkes op af Tine Choi, chefstrateg i PFA, der dog forventer en ”lille nedgang” i luksussegmentet næste år, hvis der kommer en recession, hvilket hun ser som sandsynligt.

Købte dansk brillefirma for milliardbeløb

Franske LVMH, der er en forkortelse for Louis Vuitton Moët Hennessy, har i alt en portefølje med 75 brands inden for tøj, ure, smykker, vin og kosmetik og er med en omsætning sidste år på 64 mia. euro, cirka 476 mia. kr., den største koncern af de tre.

Kering, der havde en omsætning på 17,6 mia. euro i 2021, står ligeledes bag en bred portefølje af luksusbrands som Balenciaga, Gucci og Bottega Veneta inden for både tøj, smykker og briller. I sidstnævnte kategori indgår også det danske brand Lindberg, som Kering opkøbte i 2021 for et beløb, der ifølge Finans løb op i 2,5 mia. kr.

Lindberg blev grundlagt i 1986, og ifølge Henrik Lindberg, hvis far stiftede firmaet, fulgte selskabets antikviteter, kunst, ædelsten og andre samleobjekter også med i handlen.

”De (Kering, red.) købte det hele, også de diamanter, som vi tidligere solgte mange briller med. Det marked gik i stå, men nu håber Kering at få solgt briller med diamanter igen. Jeg forstår godt, at Kering købte alt, hvad vi havde. For det var en del af virksomheden,” siger han til Finans.

Dansk brillefirma i selskab med Gucci passerer milepæl på bundlinjen

Familie solgte brillefirma for milliardbeløb – Ferrari, ædelsten og kunst solgt med

Gucci afkoblede vækst fra miljøpåvirkning i 2021

Mere fra DetailWatch

Ikea-topchef i Danmark stopper

Johan Laurell, der har været adm. direktør i Ikea Danmark i de seneste knap fem år, stopper for at blive ny adm. direktør for Ikea i Frankrig. En ny kandidat er fundet, oplyser kommunikationschef.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs