Økonom: Udfordringer er nærmest en del af B&O's DNA

Især B&O’s forretning i Kina har oplevet store benspænd på grund af nedlukninger i forbindelse med coronapandemien, hvor det danske luksusbrand dog kan ane lempelser ude i horisonten.
B&O-aktien er siden årets begyndelse faldet over 68 pct. | Foto: Staff/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X01095
B&O-aktien er siden årets begyndelse faldet over 68 pct. | Foto: Staff/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X01095
AF MARKETWIRE

Bang & Olufsen har igennem den seneste årrække måttet løbe i modvind med røde bundlinjer samt faldende likviditet og har ad flere omgange været nødt til at rejse kapital.

At være økonomisk udfordret er ifølge Per Hansen, investeringsøkonom fra Nordnet, nærmest en del af B&O’s DNA.

De seneste år har selskabet være udfordret af coronakrisen med øgede fragtrater og stigende priser på mikrochips og senest truslen om en recession med faldende efterspørgsel.

Det danske luksusbrand endte med en omsætningsvækst på 10 pct. for det skæve regnskabsår 2021/22. Bundlinjen endte dog stadig i minus med 30 mio. kr.

B&O-aktien er siden årets begyndelse faldet over 68 pct. Der har da heller ikke været meget i regnskabet fra koncernen fra Struer til at drive aktiekursen, påpeger Nordnets investeringsøkonom Per Hansen.

Stimen med røde tal på bundlinjen fortsatte i første kvartal 2022/23 med 100 mio. kr. i minus efter tre regnskabsår i samme stil.

Første kvartal af 2022/23 bød på en nedgang i B&O’s omsætning på 10 pct. i lokal valuta. Det skyldtes ifølge selskabet selv usikkerhed i markederne. Detailpartnerne reducerede varebeholdningerne og blev mere forsigtige med bestillinger. Det var særligt en trend, der sås i Asien og EMEA-regionen, som består af Europa, Mellemøsten og Afrika.

Især forretningen i Kina har oplevet store benspænd på grund af omfattende kinesiske nedlukninger på bekostning af forbruget. Nu er den asiatiske verdensmagt på vej til en normalisering med coronagenåbning. Håbet hos B&O er ifølge Per Hansen, at genåbningen vil smitte positivt af på de fremtidige resultater.

”Når nu Kina åbner op, så er der jo hele tiden nogen, der håber på, at man kan få forløst det potentiale, man mener, der er i Kina. Men udfordringen er, at det er altså sværere end som så at blive hi-fi-industriens svar på de her smørbagte Kjeldsen småkager, som er så populære i Kina,” siger Per Hansen.

Corona og mikrochips

I 2020 var det den forværende krise med coronavirus, der voldte problemer for det danske luksusbrand. Salget steg, men B&O mødte modstand på andre fronter.

”Positivt set fik de solgt en hel del produkter under krisen, da vi alle sad derhjemme og ikke kunne bruge vores penge på cafébesøg og andre oplevelser. Men pludseligt eksploderer transportomkostningerne. Der er en hel del fly, der ikke er i luften, og der er flere varer, som skal transporteres. Det betød for B&O, at det blev meget dyrere at sende varer til udlandet,” siger Per Hansen.

Derudover pointeres det, at det også blev svært at få adgang til mikrochips, som dermed også blev dyrere.

Ifølge investeringsøkonomen er det nærmest en del af B&O’s DNA at være økonomisk udfordret og konstant stresset.

”Hver gang, de har tjent nogle gode penge på et produkt, så kommer behovet for, at de skal innovere og lave fremtidens nye produkt. Det er ikke ligesom Apple, som bare laver en ny iPhone. De har ikke rigtigt noget opgraderingssalg,” siger Per Hansen.

Konkurrenten slipper ikke

B&O er dog ikke alene i lydbranchen om udfordringer. Også konkurrenten Sonos oplevede i sit regnskab for fjerde kvartal en tilbagegang målt i lokale valutaer.

Selv om Sonos’ produkter generelt er noget billigere end B&O’s, oplever B&O-konkurrenten lignende udfordringer med lavere efterspørgsel hos forbrugerne.

Den amerikanske højtalerproducent er heller ikke sluppet billigt på aktiefronten. Sonos er siden årets begyndelse faldet med 42,6 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også