Når Matas-kunderne skal have nye skønhedsprodukter, sker det i stigende grad online.
Det viser butikskædens halvårsregnskab torsdag morgen. Det dækker perioden fra april til og med september.
Kæden har i sit skæve regnskabsårs andet kvartal omsat for knap en milliard kroner. Det er 1,6 procent mere end i samme periode sidste år.
Matas har sideløbende noteret sig en stigning i onlinesalget på hele 9,9 procent, og det er altså med til at drive væksten, lyder det.
Modsat er salget i de fysiske butikker dalet marginalt med 0,7 procent i samme periode.
Gregers Wedell-Wedellsborg, topchef i Matas, er i det store billede tilfreds med, at den generelle vækst er fortsat til trods for stigende leveomkostninger. Det siger han i en kommentar til regnskabet.
”Kunderne handlede generelt hyppigere og købte for mere på grund af det udvidede sortiment på matas.dk,” siger han.
Forventer sværere anden halvdel
Matas har tjent 46,7 millioner kroner i andet kvartal. Det er cirka ti millioner kroner mere end i andet kvartal 2021. For hele første halvår lander overskuddet på 116 millioner kroner.
Topchefen forventer dog, at kæden er på vej ind i en vanskeligere økonomisk periode i anden halvdel af regnskabsåret.
”Vi ser tegn på, at kunderne vælger billigere produkter og skærer ned på forbruget i slutningen af måneden,” siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
Alligevel fastholder kæden sine forventninger til hele det skæve regnskabsår.
Omsætningen forventes at lande på mellem cirka 4,4 og 4,5 milliarder kroner.
Matas har i alt 261 fysiske butikker. En af dem er beliggende på Færøerne, mens resten befinder sig i Danmark.
Kæden beskæftiger mere end 2000 medarbejdere.
Matas har bygget en af landets mest brugte webshops – nu skal butikkerne digitaliseres
Ny direktør for Matas-opkøb: ”Potentialet er kæmpestort”