DetailWatch

Amerikansk marked kan trække ned for Pandora i andet kvartal

Når Pandora tirsdag fremlægger regnskab for andet kvartal er det med risiko for negativ vækst på det amerikanske marked, mens det europæiske marked kan hive den anden vej efter genåbningerne, venter analytikere.

Analytikerne venter, at Pandora vil fastholde sine forventninger til 2022, når det børsnoterede selskab tirsdag aflægger kvartalsregnskab | Foto: INTS KALNINS/REUTERS / X02120

Andet kvartal kan gå hen og blive et svært et af slagsen for smykkekoncernen Pandora.

For det første er det et forholdsvis svært kvartal, de nye tal skal holdes op mod, da andet kvartal sidste år skød frem på genåbninger efter corona. For det andet kan corona også spille et puds på det amerikanske marked, hvor corona-hjælpepakkerne for længst er pakket ud og papiret smidt væk.

”Andet kvartal bliver klart det sværeste kvartal rent sammenligningsmæssigt i USA, hvor salget sidste år lå over 60 pct. højere end i 2019, understøttet af offentlige stimulipakker. Vi ser således en risiko for, at væksten i USA går hen og bliver negativ i kvartalet,” skriver Janne Vincent Kjær, aktieanalytiker i Jyske Bank, forud for regnskabet.

Hun påpeger, at man endnu ikke set nogen nævneværdig nedgang i detailsalget i USA, hvor smykkesalget fortsat holder sig oppe på et højt niveau.

”Vi vil dog være varsomme med at trække direkte paralleller til Pandora, da Mastercards data er mere retvisende for high-end segmentet. Vi forventer således, at væksten i USA går hen og bliver negativ i Q2, hvilket kan give anledning til lidt bekymringer i markedet,” skriver Janne Vincent Kjær.

Fremgang i Europa

Europa kan dog trække i den anden retning netop på grund af genåbningerne. I andet kvartal sidste år var der butikslukninger i blandt andet Tyskland, hvor 60 pct. af butikkerne var lukket, i Frankrig med 47 pct. lukkede butikker, og i Italien, hvor godt og vel hver femte butik var lukket ned.

Samlet var godt 15 pct. af Pandoras fysiske butikker lukket i andet kvartal 2021.

Hos Sydbank forventer Per aktieanalytiker Per Fogh da også, at de fysiske butikker vil bidrage markant til væksten, og derudover ventes en vækst fra handlen på nettet på 10 pct.

”Vi estimerer en sund vækst fra flere af Pandoras vigtige europæiske markeder. Væksten vil være drevet af genåbningen af de fysiske butikker som påvirkede salgsudviklingen negativt i andet kvartal 2021,” siger Per Fogh og peger ligeledes på afmatning i det amerikanske aktivitetsniveau.

I Kina vil udviklingen fortsat stå i stampe grundet nultolerance med hensyn til corona og nye nedlukninger, hvilket vil presse salget ned.

”Selv om Pandoras butikker ikke har været tvangslukket, har frygten for at blive smittet fået de kinesiske forbrugere til at blive hjemme i storbyerne,” siger Sydbank-analytikeren.

Analytikerne venter, at Pandora vil fastholde sine forventninger til 2022. Det skyldes blandt andet usikkerhed i forbindelse med høj inflation, begyndende opbremsning i forbruget i USA, krigen i Ukraine og Kinas tilgang til corona.

Pandora skyder gang i salg af smykker til kæledyr

Mere fra DetailWatch

Ikea-topchef i Danmark stopper

Johan Laurell, der har været adm. direktør i Ikea Danmark i de seneste fire år, bliver ny adm. direktør for Ikea i Frankrig. En ny kandidat er fundet, oplyser kommunikationschef.

Brancheorganisation indbringer Wolt for konkurrencestyrelsen

Danmarks Restauranter og Caféer har bedt Konkurrencestyrelsen om at kigge Wolts kontrakter med restauranter efter i sømmene, fordi Wolt ifølge brancheforeningen sælger produkterne billigere online, end restauranterne kan i fysiske butikker.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs