DetailWatch

Brancheorganisation opfordrer modevirksomheder til at gå med i nyt samarbejde om bæredygtighed

14 virksomheder, organisationer og myndigheder er gået sammen om et nyt samarbejde om bæredygtighed i modeindustrien. Brancheorganisation opfordrer andre til at gå med.

Billede fra modeugen i København, der starter tirsdag. | Foto: Gregers Tycho

Brancheorganisationen Dansk Mode & Textil (DM&T) er mandag gået sammen med 13 andre aktører i og omkring modebranchen for at skabe en mere klimavenlig mode- og tekstilbranche.

Nu lyder opfordringen fra brancheorganisationen, at flere skal deltage i samarbejdet.

”Dette er et samarbejde for hele den danske mode- og tekstilbranche, og vi håber på stor opbakning fra små, mellemstore og helt store aktører. Den stigende politiske regulering af branchen får betydning for alle de danske virksomheder, og ved at tilslutte sig samarbejdet og binde sig til en række mål allerede nu, er man langt bedre stillet, når lovgivningen kommer,” udtaler Marie Busck, CSR- og bæredygtighedschef i DM&T, i en pressemeddelelse.

Marie Busck henviser til EU’s tekstilstrategi, der blev lanceret tidligere på året. I den foreslår EU-kommissionen blandt andet, at alle produkter – undtagen blandt andet fødevarer, foder og medicinsk udstyr – skal vurderes ud fra en række miljø- og klimakrav.

Et af kravene går på, at produkterne skal kunne vedligeholdes, opgraderes og genanvendes. I dag gælder reglerne alene energirelaterede produkter såsom fjernsyn og køleskabe.

Lever produkterne ikke op til de nye krav, skal det ikke være muligt at markedsføre produktet i EU. Samtidig vil EU-Kommissionen foreslå, at det skal være muligt at forbyde destruktion af overskudsvarer, og at der stilles specifikke krav til grønne indkøb i den offentlige sektor.

Ifølge DM&T er tekstiler den forbrugsvare, der sætter det fjerdestørste aftryk på klima og miljø i EU, og derfor mener brancheorganisationen, at det er nødvendigt med forandringer.

”Som branche er vi fuldt ud bevidste om, at der er behov for forandring, og dette samarbejde viser, at branchen gerne vil forandre sig. Nok er der tale om et frivilligt initiativ, men målene er bindende for de virksomheder, der tilslutter sig, og det vidner om en ambitiøs dansk branche, som hellere vil handle proaktivt end vente på den kommende regulering,” udtaler Marie Busck i pressemeddelelsen.

Nyt samarbejde skal sikre en mere klimavenlig mode- og tekstilbranche

Erhvervsklynge: Tøj skal designes til at kunne blive genanvendt

Mere fra DetailWatch

"Google Analytics er kun toppen af isbjerget"

Vejen er lang før danske webshops kan sænke skuldrene, efter Datatilsynet har dømt brugen af Google Analytics ude - også selvom der ifølge amerikansk medie er et dekret på vej, der skal sikre en løsning, mener chef i bureauet Impact Extend.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs