Britiske myndigheder undersøger tøjbrands' bæredygtighed

Nu skal det kortlægges, hvorvidt selskaber som Asos og Boohoo taler sandt, når de fortæller forbrugerne om, hvor bæredygtige deres produkter er, skriver The Guardian.
Asos er et af de selskaber, som de britiske myndigheder har fokus på i ny undersøgelse om greenwashing. | Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X02714
Asos er et af de selskaber, som de britiske myndigheder har fokus på i ny undersøgelse om greenwashing. | Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X02714

De britiske konkurrencemyndigheder, CMA, er gået i gang med at undersøge, hvorvidt fast fashion-mærkerne Asos, Boohoo og George at Asda lever op til de bæredygtige og miljøvenlige påstande, som de fortæller forbrugerne, skriver The Guardian.

Med undersøgelsen ønsker myndighederne at sikre, at tøjfirmaerne ikke bidrager til greenwashing.

CMA understreger, at man ”ikke vil tøve med at træffe håndhævelsesforanstaltninger”, hvis selskaberne er trådt over stregen.

”Folk, der ønsker at ’købe grønt’, bør være i stand til at gøre det i tillid til, at de ikke bliver vildledt. Miljøvenlige og bæredygtige produkter kan spille en rolle i at tackle klimaforandringerne, men kun hvis de er ægte,” siger Sarah Cardell, adm. direktør i CMA, til mediet.

Internationalt modemærke sætter brug af Higg-indeks på pause

Dansk brand vil have QR-koder i alle sko og reparation på abonnement

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også