Gucci afkoblede vækst fra miljøpåvirkning i 2021

Det italienske designerbrands salg voksede sidste år, imens Guccis klima- og miljøpåvirkning forblev 15 pct. lavere end i 2019, skriver Business of Fasion.
Gucci-ejer Kering måler og kvantificerer miljøpåvirkningen af alle sine aktiviteter med værktøjet Environmental Profit & Loss. | Foto: Emma Sejersen
Gucci-ejer Kering måler og kvantificerer miljøpåvirkningen af alle sine aktiviteter med værktøjet Environmental Profit & Loss. | Foto: Emma Sejersen

Efter et dyk under coronapandemien steg Guccis omsætning til 9,7 mia. euro sidste år (72,2 mia. kr.). Samtidig med det stigende salg er Guccis miljøpåvirkning dog faldet med 15 pct. sammenlignet med 2019, skriver Business of Fashion.

Det fremgår af en årlig rapport, som luksusmærket udgav tirsdag i denne uge, og antyder ifølge mediet, at Gucci er i færd med at afkoble brandets økonomiske vækst fra dets miljøpåvirkning.

Gucci måler sin påvirkning gennem værktøjet Environmental Profit & Loss (EP&L), der tillægger faktorer som CO2-udledning, vandforbrug, luft- og vandforurening, arealanvendelse og affaldsproduktion i hele værdikæden en økonomisk værdi.

2021 er første gang, Guccis EP&L er faldet markant i absolutte termer, når et fald i 2020, der primært skyldtes reduceret salg, udelades, skriver Business of Fashion.

Forsyningskaos tryktester Samsøe Samsøes bæredygtige mål

Gucci vil tage imod kryptovalutaer i udvalgte butikker

Bestseller på kompleks klimarejse: ”Svært” at sige hvornår samlet aftryk kan mindskes

Gucci-ejer slår forventningerne selv om hovedmærket skuffer

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også